Spring naar inhoud Spring naar footer

Teledoc: Interview Iris Lammertsma over Koning op de Dam

Op woensdag 14 juni is de volgende deadline van Teledoc, een project dat de NPO, CoBO en het Filmfonds in 2009 gestart zijn om toptalent op het gebied van documentaire te stimuleren. Een Teledoc is een lange documentaire met een eigentijds Nederlands onderwerp, dat op prikkelende, toegankelijke en cinematografische manier wordt verteld aan een breed publiek. Een perfect format dus voor Koning op de Dam, de documentaire van Sarah Vos over de Amsterdamse horecatycoon Won Yip, geproduceerd door Iris Lammertsma van Witfilm.

De in 1966 in Tilburg geboren Won Yip groeit op bij zijn ouders die een Chinees restaurant hebben en thuis de Chinese opvoeding, cultuur en arbeidsethos doorgeven aan hun kinderen. Won heeft al op jonge leeftijd zijn eerste baan in de horeca. Hij werkt zichzelf in korte tijd omhoog en inmiddels bezit hij diverse horecazaken op de Dam, een paar andere horecagelegenheden op verschillende plekken in Nederland én in de Verenigde Staten. Naast horecatycoon is hij investeerder en een van de ‘dragons’ in het tv-programma Dragons’ Den van WNL. Kortom; de definitie van een selfmade man. En niet voor niets: Won staat in de Quote 500, werkt gemiddeld zo’n 80 uur per week en is geen onbekende in de glamourwereld en daarbuiten, want inmiddels kent iedereen hem wel.

Won werkt en werkt, heeft geen hobby’s, gaat nooit op vakantie, doet niet aan sport, heeft nooit vrij en zit voornamelijk de hele dag in zijn bescheiden kantoor onder de Dam (‘een bunkertje’), waar hij zijn zaken doet samen met zijn zus. Twee jaar geleden besluit Won, compleet tegen zijn eigen arbeidsethos in, dat het genoeg is: hij wil ermee stoppen.

En dat proces wilden Sarah (o.a. van Hier Ben Ik) en Iris volgen. Want wat ga je doen als je nooit iets anders hebt gedaan dan werken? En hoe beslist een self made man dat hij wil stoppen met zijn imperium en welke rol speelt zijn afkomst daarin?

"Er wordt altijd gezegd dat de Chinezen in Nederland goed geïntegreerd zijn: ‘die kunnen het wel, die kunnen hard werken en je hoort ze nooit.’ Maar wat betekent dat en is dat echt zo? Ten koste van wie en wat?"

Iris Lammertsma over de verschillende lagen binnen het verhaal van documentaire Koning op de Dam

“We hebben er veel over gesproken: is dit een Teledoc of een gewone docu? Het verhaal gaat namelijk niet alléén over Won, maar ook over de integratie van de Chinese gemeenschap in Nederland. Er wordt altijd gezegd dat de Chinezen in Nederland goed geïntegreerd zijn: ‘die kunnen het wel, die kunnen hard werken en je hoort ze nooit.’ Maar wat betekent dat en is dat echt zo? Ten koste van wie en wat? En hoe werkt dat voor zo’n man als Won, die naar eigen zeggen, ‘vernederlandst’ is, maar tegelijkertijd zijn succes ook aan zijn Chinese opvoeding heeft te danken?” Die laag in het verhaal doet Sarah en Iris besluiten om voor Teledoc aan te vragen, ook in overleg met filmconsulent Suzanne: “Er was zo’n duidelijke Nederlandse urgentie en als je in Nederland voor zo’n onderwerp draait, is Teledoc een heel fijn format want het is toegankelijk, voor een groot publiek en prima geschikt voor primetime. Daarnaast heb je een soort basisfinanciering en hoef je verder niet veel andere fondsen bij elkaar te sprokkelen.”

“We zijn twee jaar geleden begonnen met filmen,” vertelt Iris, “maar inmiddels is Won nog niet gestopt met werken. Vervolgens kwam corona, wat natuurlijk een enorme impact heeft op zijn horecazaken. Én op de film. We zouden nog draaien in China en in Las Vegas, maar dat kon allemaal niet. Alles bij elkaar hebben we de film dus een hele andere draai moeten geven.”

“Tijdens de pandemie zijn het Fonds en CoBO fijne gesprekspartners en ondersteuners geweest, zowel inhoudelijk als zakelijk en financieel. Bij het Fonds dwingen ze je op de toppen van je kunnen te presteren en dat vind ik een heel prettige manier van samenwerken. Met CoBO zijn we ook heel blij; ze springen echt in de bres als er een probleem is.”

Teledoc is een samenwerkingsproject van NPO, CoBO en het Filmfonds voor Nederlandse onafhankelijke documentaire regisseurs en producenten. Een Teledoc is een gelaagde documentaire met een vertoningsduur van 75 - 90 minuten, met een eigentijds thema en een onderwerp met een duidelijke Nederlandse connectie. Ervaren regisseurs worden uitgedaagd om een film met een universeel thema en auteursvisie te ontwikkelen, die cinematografisch prikkelend, verhalend en toegankelijk is voor een breed publiek. De volgende deadline voor Teledoc staat op 14 juni 2021.

Afbeelding 1: still uit Koning op de Dam
Afbeelding 2: Iris Lammertsma (Witfilm)