Spring naar inhoudSpring naar footer

Vier projecten ontvangen Filmfonds DocLab Interactive Grant 2025

De winnaars van de Filmfonds DocLab Interactive Grant 2025 zijn bekendgemaakt. Van een fulldome-psychotrope trip tot handgeschreven brieven over digitale levens; de selectie toont een brede diversiteit. Alle vier de geselecteerde projecten gaan in wereldpremière tijdens IDFA DocLab 2025, dat plaatsvindt van 14 t/m 22 november in Amsterdam.

De jaarlijkse Interactive Grant viert de steeds verder groeiende digitale cultuursector van Nederland. De samenwerking tussen het Nederlands Filmfonds en IDFA DocLab onderstreept hun gezamenlijke inzet om nieuw talent te stimuleren en baanbrekend werk te ondersteunen in het interdisciplinaire veld.

“De selectie is erg divers, variërend van mediakunst tot VR en zelfs een project rondom de tactiliteit van papier,” zegt filmconsulent Michiel van Opstal van het Nederlands Filmfonds over de selectie. “Samen belichamen de projecten de brede horizon van onze digitale cultuur, die zowel de mogelijkheden als de risico’s weerspiegelt. Alle makers durven radicale keuzes te maken, wat hun werk een uitgesproken signatuur geeft. Hun betrokkenheid blijkt niet alleen uit de urgentie van de thema’s die ze verkennen, maar ook uit de originele vormen die ze kiezen.”

“Wat dit jaar opvalt, is hoe vloeiend deze projecten digitale en fysieke werkelijkheden met elkaar verbinden,” zegt programmeur Nina van Doren van IDFA DocLab. “Ze behandelen het digitale niet als een afzonderlijke plek, maar maken zichtbaar hoe het onomkeerbaar terugvloeit in onze lichamen, ruimtes en dagelijkse levens.”

Een stapel papieren met teksten, tekeningen en symbolen.
Life Needs Internet

Life Needs Internet 2010–2025 van Jeroen van Loon
Voor zijn project Life Needs Internet startte Jeroen van Loon in 2010 een website om brieven te verzamelen rondom één vraag: hoe beïnvloedt het internet jouw leven? Als verzameling van handgeschreven brieven – ‘het meest Away From Keyboard-medium,’ zoals Van Loon het noemt – documenteren de inzendingen de digitale cultuur en haar snelle veranderingen in de afgelopen vijftien jaar. Meer dan 1400 brieven zijn ingezameld vanuit de hele wereld, geschreven door mensen van uiteenlopende leeftijden, achtergronden, culturen en beroepen.

Als fysieke installatie, bestaande uit honderden originele brieven en een reeks videoportretten, toont Life Needs Internet 2010–2025 persoonlijke verhalen die reflecties bieden op ons internetgebruik in de afgelopen anderhalve decennia. Zo nodigt de installatie bezoekers uit om zelf de onderliggende onderzoeksvraag te beantwoorden: heeft het leven internet nodig? Tijdens IDFA DocLab 2025 kunnen bezoekers hun eigen brief schrijven om toe te voegen aan het groeiende archief.

Feedback, un musical antifuturista van Claudix Vanesix
In Feedback, un musical antifuturista nodigen drie entiteiten, geïnspireerd op Peruaanse folklore, de deelnemer uit om een mystiek brouwsel te drinken. Wat volgt is een psychotrope reis, waarbij de veilige ruimte van hun tipi wordt verlaten en de weg leidt naar voorouderlijke heiligdommen en rituelen in een sacrale huaca. De realiteit begint uiteen te vallen en alle lichamen lossen langzaam op in 3D-objecten. Samen met de mystieke avatars verkent de deelnemer de nieuwe mogelijkheden die deze abstracte vormen bieden.

Feedback biedt een spirituele reis door dimensies, verbonden door een muzikaal format. De Filmfonds DocLab Interactive Grant ondersteunt Peruaanse XR-kunstenaar Claudix Vanesix bij de ontwikkeling van hun VR-project tot een fulldome-adaptatie, in samenwerking met Avinash Changa (WeMakeVR), die in première gaat in het ARTIS-Planetarium tijdens IDFA DocLab 2025.

Negen toetsenborden in het donker.
Gamer Keyboard Wall Piece #2

Gamer Keyboard Wall Piece #2 van Sjef van Beers
De status van Sjef van Beers is het tegenovergestelde van away from keyboard: met zes gamertoetsenborden toont hij teksten en animaties die door de verlichte toetsen scrollen. De installatie daagt het online stereotype van The Gamer uit – een stereotype dat in verband lijkt te staan met cultuurstrijd, van Gamergate in 2014 tot de huidige ‘manosphere’- en incelgemeenschappen.

Als serie pel Gamer Keyboard Wall Piece de lagen af van mannelijke onzekerheden, mentale gezondheidsproblemen en sociologische structuren die de kern vormen van het stereotype. Door online cultuur en feministische theorie uit verschillende bronnen – boeken, video-essays, tweets en internetcultuur die Van Beers verzamelde via screenshots – te vermengen, verbeeldt de installatie een nieuwe identiteit voor de gamer.

The Oracle: Ritual for the Future (For humans and non-humans) van Victorine van Alphen
Volledig omringd door grote schermen geven deelnemers aan de groepservaring The Oracle: Ritual for the Future (For humans and non-humans) zich geleidelijk over aan een fusie van mens, robot en beeld. Een gids (half mens, half robot) leidt een audiovisuele choreografie waarin de groep langzaam de controle overdraagt aan niet-menselijke entiteiten.

De immersieve ervaring herdefinieert het fysieke, waarbij robots en AI-gegenereerde beelden ideeën over sensualiteit, keuzevrijheid en verlangens hervormen. Dit orakel biedt geen venster naar de toekomst; The Oracle creëert een geheel nieuw kader, waarin niet-mensen emoties oproepen en de deelnemers van vlees en bloed begeleiden in hun eigen menselijkheid.

Mensen komen tevoorschijn uit een gele achtergrond.
The Oracle: Ritual for the Future (For humans and non-humans)

Over de Filmfonds DocLab Interactive Grant

Al acht jaar op rij bundelen het Nederlands Filmfonds en IDFA DocLab hun krachten om immersieve en interactieve projecten met internationaal potentieel te ondersteunen. De Filmfonds DocLab Interactive Grant wordt jaarlijks toegekend aan in Nederland gevestigde kunstenaars.

Eerdere winnaars zijn onder anderen Tamara Shogaolu, Studio Moniker, Anan Fries, Malu Peeters, Mathilde Renault, Dries Depoorter en Maarten Isaäk de Heer. Na de premières bij IDFA DocLab hebben eerder door dit fonds gesteunde projecten lof geoogst op prestigieuze internationale festivals zoals SXSW, Sundance, CPH:Dox, Sheffield DocFest en vele andere.

Afbeelding: Feedback, un musical antifuturista