Spring naar inhoudSpring naar footer

Vier projecten ontvangen Filmfonds DocLab Interactive Grant 2024

De Filmfonds DocLab Interactive Gran heeft de winnaars van 2024 aangekondigd en bereikt een mijlpaal door dit jaar vier uitzonderlijke projecten te ondersteunen. Deze uitgebreide steun onderstreept de toewijding van de subsidie aan het bevorderen van een breder scala aan innovatief werk. De winnende projecten, waaronder immersieve installaties, XR en performancekunst, gaan van 14 tot 24 november in wereldpremière op het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA).

Filmconsulent van het Nederlands Filmfonds Michiel van Opstal over de keuze:

‘Dit jaar heeft de commissie vier projecten gehonoreerd. Opvallend aan de selectie is de diversiteit, zowel op thematisch vlak als wat betreft de interactie. Sommige projecten kiezen voor een heel performatieve en fysieke manier van interactie met de toeschouwer. Andere projecten kiezen juist voor een technologische benadering, waarbij de interactie niet op de voorgrond treedt, maar ten dienste staat aan wat de makers willen vertellen of uitdrukken. De commissie is daarnaast zeer te spreken over de grote urgentie-waarde van de geselecteerde projecten. Ze onderzoeken elk op een unieke manier een prangend, maatschappelijk vraagstuk.’

Tekening waarin vijf figuren op een rij staan. Hun ogen en monden zijn afgeplakt en ze hebben een soort halsband om.
Tongo Sondi

Töngö sondi van Ruben Cabenda is een korte, surrealistische animatie die de diepe verbinding tussen taal, identiteit en onderdrukking verkent, geïnspireerd door de Toren van Babel. Gepresenteerd in een immersieve installatie, stelt de animatie het verlies van taal voor als een symbool van identiteitsverlies. Cabenda legt op krachtige wijze de erfenis van kolonialisme vast in dit intense en prikkelende werk.

The Liminal van Alaa Minawi verandert een eenvoudige muur in een krachtig symbool van zowel verdeeldheid als eenheid. Door je oor tegen de muur te leggen, kun je het verborgen leven horen van een gemeenschap van hen die besloten de huidige wereld met al haar onderdrukkende systemen te verlaten. Geïnspireerd door Arabisch futurisme daagt Minawi ons uit om een wereld voor te stellen waarin alle grenzen en scheidingen samenkomen in de grootste staat ter wereld—een staat die zou kunnen worden opgeëist door degenen die niet langer medeplichtig willen zijn aan de huidige realiteit. The Liminal biedt stof tot nadenken over wat er achter muren en barrières schuilgaat en benadrukt de kracht en het potentieel van degenen die buiten de mainstream zichtbaarheid leven.

Een 3D-bloem op een zwarte achtergrond.
Future Botanica

Future Botanica van POLYMORF doorbreekt het verouderde idee dat natuur en technologie elkaars tegenpolen zijn. Deze augmented reality-app stelt gebruikers in staat om nieuwe ecosystemen te ontwerpen met behulp van AI en deze virtuele werelden over echte landschappen te leggen. Door deze interactieve benadering moedigt Future Botanica je aan om toekomstige scenario's voor de natuur te verkennen, en reflecteert het onze hoop, angsten en veranderende percepties. POLYMORF, bekend om hun multisensorische installaties zoals Symbiosis en Famous Deaths, biedt je met hun nieuwste werk de tools om op een boeiende en interactieve manier de samensmelting van natuurlijke en technologische werelden te ervaren.

In Me, a Depiction combineert Lisa Schamlé performance, video en fotografie binnen een installatie. Ze gebruikt een spiegel en haar eigen lichaam om een intiem en uitdagend statement te maken. Dit werk is het laatste deel van haar trilogie over vrouwelijke seksualiteit, na Formula Cum (2023) en My Toe (uncensored), die in 2022 op IDFA in première ging. In deze nieuwe performance herclaimt Schamlé haar lichaam. Ze bestrijdt de objectificatie van lichamen en moedigt het publiek aan om na te denken over zelfbeeld en empowerment. Door via de spiegel terug te kijken naar het publiek, verlegt Schamlé de nadruk van oordeel naar een persoonlijke boodschap van assertiviteit en identiteit.

Een witte achtergrond met 3D vlekken erop.
Me, a Depiction

Over de Grant

Het Nederlands Filmfonds biedt subsidie ter ondersteuning van uitzonderlijke interactieve en immersieve projecten die gebruikmaken van next-gen technologieën en verteltechnieken. Deze subsidie is bedoeld om creatief talent te bevorderen en innovatieve verhalen aan een internationaal publiek te presenteren. Sinds 2017 werkt het Filmfonds jaarlijks samen met IDFA DocLab om interactieve en immersieve storytelling met internationaal potentieel te bevorderen via de Film Fund DocLab Interactive Grant. De uitbreiding van de selectie dit jaar benadrukt de groeiende reikwijdte en impact van de subsidie. Eerdere ontvangers zijn onder anderen Tamara Shogaolu, Studio Moniker, Nirit Peled, Constant Dullaart, Piotr Winiewicz en Mathilde Renault.

Over IDFA DocLab

IDFA DocLab verkent het evoluerende landschap van interactieve documentairekunst, waar kunst, realiteit en technologie elkaar ontmoeten. Elke november, tijdens het International Documentary Film Festival Amsterdam, cureert DocLab een diverse selectie van innovatieve werken, gepresenteerd via tentoonstellingen op verschillende locaties en aangevuld met een reeks live evenementen.

Voor meer informatie over waar en wanneer je deze werken kunt zien op IDFA in november, houd de IDFA festival website in de gaten.

Hoofdbeeld: The Liminal