Spring naar inhoudSpring naar footer

Winnaars Filmfonds DocLab Interactive Grant 2022

De Filmfonds DocLab Interactive Grant gaat dit jaar naar The Butterfly Effect van Mathilde Renault en Dancing with Dead Animals van Maarten Isaäk de Heer. Beide makers ontvangen een bedrag tot €10.000 om op een innovatieve manier een interactief en immersief werk te ontwikkelen met behulp van nieuwe technologieën. Met deze Grant ondersteunen het Nederlands Filmfonds en IDFA DocLab de ontwikkeling van baanbrekende en experimentele immersieve storytelling in Nederland.

De nieuwe projecten zullen tijdens de 35ste editie van het International Documentary Film Festival Amsterdam in wereldpremière gaan. IDFA 2022 vindt plaats van 9 tot en met 20 november.

"Uit een breed aanbod aan prikkelende immersieve en interactieve projecten hebben we twee werken geselecteerd die fundamentele vragen stellen over wat het betekent om mens te zijn in een wereld die voor een groot deel niet-menselijk is. Beide projecten hebben als doel de zintuigen te verruimen en een ontdekkingsreis te maken naar het (on)bekende, waarbij het experiment wordt omarmd." - Absaline Hehakaya, Projectmanager Selective Funding bij het Nederlands Filmfonds

The Butterfly Effect – Mathilde Renault

Multimediakunstenaar Mathilde Renault is als geen ander in staat om diverse takken van wetenschappelijk onderzoek in haar artistieke werk te vervlechten. In The Butterfly Effect combineert ze planetaire wetenschap, lucht- en ruimtevaarttechniek, geurtechnologie en digitaal programmeren om de reis van een voormalige vallende ster naar de aarde in kaart te brengen. Door wetenschappelijke data te vertalen naar een sensorische ervaring zal de 4,5 miljard jaar oude meteoriet zijn verborgen DNA onthullen via licht, geluid, geur en beeld. Door het publiek in staat te stellen om een relatie aan te gaan met de meteoriet, wordt een deel van ons melkwegstelsel tastbaar. Wat als we in de toekomst allerlei verschillende landschappen zouden kunnen verkennen die buiten onze menselijke perceptie, tijd en geografie liggen, dus zelfs buitenaardse gebieden?

The Butterfly Effect wordt mede ondersteund door Creative Industries Fund NL en AFK.

Dancing with Dead Animals – Maarten Isaäk de Heer

Maarten Isaäk de Heer ontwikkelt al jaren een eigen animatiestijl. Hij maakt unieke geanimeerde schilderijen en nieuwe vormen van natuurdocumentaires, lenticulaire prints, 360-graden werk en VR. Hij presenteert zijn werk vaak in op maat gemaakte tentoonstellingsinstallaties zoals handgemaakte fulldome projectieomgevingen. Dancing with Dead Animals is het startpunt van een nieuw onderzoeksproject waarin De Heer animatie naar nieuwe hoogtes tilt. Met diep respect voor de universele wetten van leven en dood maakt De Heer 3D-scans van dode dieren die hij in zijn directe omgeving vindt, wekt hij ze digitaal tot leven en plaatst hij ze in een virtueel paradijs. Dancing with Dead Animals is een 'dance macabre' in de vorm van een excentriek en meeslepend ‘tableau vivant’ dat danst op het snijvlak van kunst, animatie en opkomende media.

De Filmfonds DocLab Interactive Grant

Sinds 2017 ondersteunen Het Nederlands Filmfonds en IDFA DocLab jaarlijks met de Filmfonds DocLab Interactive Grant de ontwikkeling en het maken van immersieve en interactieve projecten met internationale potentie. De Grant werd eerder toegekend aan onder meer Tamara Shogaolu, Studio Moniker, Anna Fries en Malu Peeters, Anagram, Dries Depoorter en Shishani Vranckx. Eerder ondersteunde projecten zijn sindsdien te zien geweest in onder meer MoMA, SXSW, Sundance, het Holland Festival, CPH:Dox en Sheffield DocFest.

Immersive en interactive storytelling in Nederland heeft zich de afgelopen jaren voortdurend uitgebreid en nieuwe artistieke en technologische grenzen verkend. Het Nederlands Filmfonds en IDFA DocLab zijn verheugd om zowel gevestigde als opkomende kunstenaars te ondersteunen bij het verleggen van de grenzen van immersieve media, door hen een internationaal platform te bieden en het publiek uit te nodigen om zich vrijelijk tussen disciplines te bewegen en nieuwe tentoonstellingsvormen te ontdekken.

Meer informatie over de kunstenaars

Maarten Isaäk de Heer is gevestigd in Berlijn. Zijn werk is vertoond op talloze film- en fulldome festivals over de hele wereld, waaronder Cannes, Macon Film Festival, Dome Fest West LA, KABOOM Animation Festival, en het Nederlands Film Festival. De Heer richtte in 2020 het productiebedrijf Menetekel Films op en werkt daarnaast samen met Richard Valk (Valk Productions).

Mathilde Renault is gevestigd in Amsterdam. Haar eerdere werk Eclipse, in coproductie met Ali Eslami, ging in première op IDFA DocLab in 2020 als onderdeel van de Immersive Non-Fiction Competition en was genomineerd voor de Dutch Design Award 2021. Renaults werk is onder meer tentoongesteld in Eye Filmmuseum en Stedelijk Museum in Amsterdam, Tetem in Enschede en het Hem in Zaandam.