Spring naar inhoudSpring naar footer

Jaarverslag: het Nederlands Filmfonds in 2024

Terugkijkend zien we opvallende successen terug die we in het jaarverslag nog eens extra in de spotlights zetten. Meer bioscoopbezoekers kozen voor de Nederlandse film: het marktaandeel steeg voor het eerst sinds jaren naar 17%. Vooral familie- en jeugdfilms deden het goed. Zo ontvingen de twee kort achter elkaar uitgebrachte animatiefilms over de rode kater Dikkie Dik allebei een Gouden Film status (meer dan 100.000 bioscoopbezoekers). In het jaarverslag lees je terug hoe de bijzondere distributie-aanpak bijdroeg aan dit succes.

Ook documentaires gooiden hoge ogen. De documentaire De Wilde Noordzee trok met meer dan 140.000 bezoekers een indrukwekkend groot publiek en ging in rap tempo van Kristallen Film naar Gouden Film. Ook I Am the River, The River is Me (Petr Lom) en Indië Verloren... (In-Soo Radstake) ontvingen een Kristallen Film (meer dan 10.000 bezoekers). De documentaire De Propagandist (Luuk Bouwman) won de Best Dutch Film Award tijdens IDFA. In het jaarverslag een interview met Bouwman over het ontstaan van deze documentaire waarin de grenzen tussen film en propaganda worden onderzocht. Een thema dat in tijden van misinformatie en ideologische tegenstellingen relevanter is dan ooit.

Het productievolume van high-end series zat afgelopen jaar enorm in de lift en de series trokken miljoenen kijkers op de publieke en commerciële platforms. Máxima, de dramaserie over het leven van Máxima Zorreguieta, beleefde op 9 april 2024 zijn wereldpremière in Cannes en is inmiddels aan 52 landen verkocht. Ook was er natuurlijk het internationale succes van de korte film: Nina Gantz maakte een wereldwijde zegetocht met haar voor een Oscar genomineerde en met een BAFTA onderscheiden korte animatiefilm Wander to Wonder. En Victoria Warmerdam schreef geschiedenis door met Ik ben geen robot genomineerd te worden voor een Oscar voor Beste Korte Film, een nominatie die ze onlangs verzilverde. Het was voor het eerst dat een Nederlandse filmmaker een prijs won in deze categorie. In het jaarverslag vind je een dubbelinterview met deze twee bijzondere makers over de weg van de eerste subsidieaanvraag tot rode loper.

Het Filmfonds ondersteunde ook dit jaar talent uit heel Nederland via de inmiddels succesvolle en professionele talenthubs in o.a. Limburg, Brabant en Friesland. In het Caribisch gebied van het Nederlands Koninkrijk ging het ontwikkelingstraject Studio Caribe van start, dat meteen kon rekenen op een grote respons. Studio Caribe biedt filmmakers van Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint-Eustatius en Sint-Maarten de ruimte om hun talenten verder te ontwikkelen en het aanbod van films met originele verhalen van en op de eilanden te verrijken. In de zomer van 2024 zijn de eerste 12 projecten geselecteerd.

Voor het Filmfonds zelf was 2024 een transitiejaar waarin we, in aanloop naar de nieuwe beleidsperiode, verschillende stappen zetten met als doel meer focus op kwaliteit, meer creatieve vrijheid voor de makers en meer aandacht voor het publiek. Naast al het ‘gewone werk’ richtten we het afgelopen jaar de blik ook naar binnen. We hebben flinke stappen gezet om ervoor te zorgen dat we een nog toegankelijker en daadkrachtiger fonds kunnen zijn voor al onze aanvragers. Met de start van de nieuwe beleidsperiode zal dit in 2025 verder worden uitgerold.