Spring naar inhoudSpring naar footer

Bioscoopjaar 2020; vallen en weer opstaan 

Vanochtend maakte de bioscoopbranche de 2020-cijfers bekend. Waar het totale bioscoopbezoek het afgelopen jaar terugviel met 55,9%, daalde de Nederlandse film veel minder sterk met 20,4%. De 43 Nederlandse (en majoritair Nederlandse) films die in de bioscopen en theaters uitgebracht werden, behaalden samen bijna een verdubbeling van het marktaandeel van 2019. Dit werd gerealiseerd door 15 Nederlandse documentaires en 28 speelfilms (2019: 26 documentaires en 39 speelfilms) die voor het grootste deel door het Filmfonds werden ondersteund. 'De beentjes van Sint-Hildegard' spande de kroon met 711.864 bezoeken. Nederlandse films als 'Rundfunk:Jachterwachter' deden het ook goed met 93.163 bezoeken. Nederlandse Oscarinzending 'Buladó' met 35.588 bezoeken en 'Mijn Rembrandt' met 11.164 bezoeken. 'Kom hier dat ik u Kus' haalde net voor de sluiting van de theaters nog 11.912 bezoeken en kan hopelijk bij heropening verder groeien.

Het Filmfonds lanceerde vanuit twee steunpakketten een breed aantal maatregelen om de Nederlandse sector zo goed mogelijk te ondersteunen. Van Film Fast Forward tot Lockdown Cinema, de Steunmaatregel Productie, de Matchingregeling filmtheaters tot Garantieregeling pandemie 2021, Versoepeling subsidievoorwaarden en verruiming bevoorschotting, tot Distributie Nederlandse Filmproductie in Nederland, Steunmaatregelen VAF en het Filmfonds en Versnelde procedure aanwenden revolverende middelen (Voor alle aanvraagmogelijkheden kijk hier). Ook ondersteunde het Fonds het veilig draaien van films en series middels het COVID-19 protocol voor de audiovisuele sector en de sectorbrede promotiecampagne om publiek weer naar de bioscopen te bewegen https://ganaardefilm.nl/

Na een uitstekend begin van 2020 (met een stijging in bezoek t.o.v. 2019 van ruim 9%) werd de bioscoopbranche geconfronteerd met diverse restricties, waaronder bezoekbeperkingen, driemaal verplichte sluiting voor een periode van in totaal 15 weken en een verbod op de verkoop van eten en drinken voor een periode van 11 weken. In 2020 stond gemiddeld 80% van de stoelen vanwege de bezoekbeperkingen “gedwongen” leeg.

De totale omzetdaling komt daarmee uit op circa 300 mln. euro ten opzichte van 2019. De totale omzet uit de kaartverkoop kwam in 2020 uit op 152 miljoen euro, een daling van 56% in vergelijking met 2019. De gemiddelde ticketprijs daalde naar 9,04 euro, een daling van 0,10 euro ten opzichte van 2019. Het gemiddeld aantal bezoeken per hoofd van de bevolking daalde van 2,2 naar 1,0.

De film die veruit het populairst was in 2020 (met 1.002.600 bezoeken) was 1917. Ook deed de Nederlandse film De Beentjes van Sint-Hildegard het bijzonder goed. De film trok 711.864 bezoeken, ruim meer dan welke Nederlandse film dan ook uit 2019. Tijdens de coronacrisis werden een groot aantal films uitgesteld; met uitzondering van Tenet. Deze blockbuster van Christopher Nolan deed het, ondanks de restricties, bijzonder goed en trok 720.185 bezoeken.

Voor 2021 is de verwachting dat de sector de eerste tekenen van herstel zal kunnen vertonen. Er zullen naar alle waarschijnlijkheid een groot aantal aantrekkelijke releases verschijnen, waaronder De slag om de Schelde, de nieuwe James Bond film No Time To Die, Dune, en de nieuwste film van Paul Verhoeven: Benedetta.

Ondanks de crisis blijven exploitanten en distributeurs investeren om een groei van het aantal bezoekers mogelijk te maken. Zo zijn er nieuwe bioscopen geopend in Haarlem, Nijmegen en Roosendaal. Ook zijn er in diverse bioscopen en filmtheaters extra zalen geopend, waaronder zogenaamde boutique filmzalen met een sfeervolle setting. De bioscopen en filmtheaters blijven daarnaast investeren in beeld en geluid, zitcomfort, in nieuwe (shop)concepten en (online) marketing.
In 2020 zijn er vier nieuwe bioscopen en filmtheaters bijgekomen. Er werden 10 extra zalen geopend. Het totale stoelen aantal nam toe met circa 1.200 stoelen ten opzichte van 2019.

Nederlandse film
Alhoewel de Nederlandse films in de eerste drie kwartalen erg sterk presteerden door een sterk aanbod en minder concurrentie van buitenlandse films, daalde het aantal bezoeken over het gehele jaar wel met 20%. Die daling is echter een stuk lager t.o.v. van de totale markt. Hierdoor is het marktaandeel van Nederlandse films gestegen van 12% naar 21%. Naast De Beentjes van Sint-Hildegard waren de films April, May en June (377.203 bezoeken), Onze jongens in Miami (293.477 bezoeken) en Alles is zoals het zou moeten zijn (252.460 bezoeken) populair onder bezoekers.

Vooruitkijkend staat er een overvloed aan internationale en Nederlandse, mede door corona uitgestelde, producties aan te komen. Waaronder De Slag om de Schelde en Wonder Woman 1984.

Lees het volledige persbericht van Filmdistributeurs Nederland (FDN) en de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) hier

Still: De Beentjes van Sint Hildegard