
Online advertisingmarkt Europa groeide met 93% tussen 2011 and 2016
Online jaagt groei aan
Het European Audiovisual Observatory (EAO) geeft in zijn laatste rapport een analyse van de online advertisingmarkt in Europa. Lees onder meer over de uitdagingen van het beheersen van automatisch gegenereerde reclame in het licht van #fakenews and manipulatie van media.
Het European Audiovisual Observatory (EAO) geeft in zijn laatste rapport een analyse van de online advertisingmarkt in Europa. Lees onder meer over de uitdagingen van het beheersen van automatisch gegenereerde reclame in het licht van #fakenews and manipulatie van media.
- De totale EU advertisingmarkt groeide met 14% tussen 2011 - 2016
- De omvang van online advertising haalde in 2016 televisiereclame in met 5.4 miljard euro.
- Video advertising en mobile advertising genereerden 2.7 miljard euro in 20 EU landen in 2016
- In Nederland( 2016) is het aandeel online advertising al 1.7 keer groter dan televisiereclame
Een en ander is van belang naar aanleiding van het recente sectoradvies audiovisueel van de Raad voor Cultuur 'Zicht op zoveel meer', waarin de minister wordt aanbevolen dat alle spelers een rol moeten nemen om de circulariteit in de keten te bevorderen en een gezond ecosysteem te bouwen:
https://www.filmfonds.nl/nl/page/5756/raad-voor-cultuur-sectoradvies-audiovisueel
Lees het volledige EAO rapport hier: