Spring naar inhoudSpring naar footer

De kijktips van Jennifer

In deze onhandige tijden beseft de filmsector des te meer dat ‘online gaan’ momenteel een goede optie is om op de radar te blijven van de voormalige bioscoop- of filmfestivalbezoeker. Bioscopen, festivals en producenten zorgen er daarom voor dat er op platformen zoals Cinetree, Picl en Pathé Thuis ook vanuit huis oude, nieuwe, betaalde, onbetaalde, wel of niet door het Fonds gesteunde films te zien zijn. We begrijpen dat je door het grote aanbod soms de bomen door het bos niet meer ziet en daarom zetten Filmfondsmedewerkers de komende tijd een paar titels voor je op een rij. Deze week: Jennifer.

Na haar studies Kunst en Economie (HKU) en New Media & Digital Culture (UU) heeft Jennifer nog wat uitstapjes gemaakt naar onder andere het UWV en de IT, maar inmiddels is ze weer terug in de sector als Content Coördinator bij het Filmfonds. Combineer film vervolgens met literatuur en reizen en ze is om. Dus nu je toch de tijd hebt, de kijktips van Jennifer:

I Capture the Castle (2003) van Tim Fywell, te zien op Netflix

Verfilming van het boek uit 1948 van auteur Dodie Smith over de excentrieke familie Mortmain. James Mortmain (Bill Nighy) schreef 12 jaar geleden zijn laatste roman en leeft inmiddels met zijn gezin in armoede in een vervallen kasteel in Engeland. Dochter Cassandra legt het leven van de familie vast in een dagboek, inclusief het plan van haar en haar zus Rose om twee rijke Amerikanen aan de haak te slaan en zo hun familie van de ondergang te redden. Prachtig kostuumdrama met Britse humor, Brits weer en een zomer vol liefde en ‘eerste keren’.

Ares (2020) van Giancarlo Sanchez en Michiel ten Horn, te zien op Netflix

Horrorserie van Nederlandse bodem met o.a. Jade Olieberg en Hans Kester én de eerste Nederlandse serie op Netflix. Rosa, een eerstejaars geneeskundestudent uit Amsterdam komt terecht bij het geheime studentengenootschap Ares, dat al sinds de Gouden Eeuw bestaat. Gaandeweg ontdekt Rosa dat er meer schuilt achter het elitaire genootschap. Spannende serie vol subtiel, donker camerawerk die steeds meer vraagtekens oproept.

De Geniale Vriendin (2018) van Saverio Costanzo, te zien op NPO Plus

Een HBO-serie over de levenslange vriendschap tussen de twee meisjes Elena en Lila, sinds vorig jaar ook op de NPO en nu op NPO Plus. Ik kreeg het eerste deel van de boekenserie van Elena Ferrante bij mijn vorige verjaardag cadeau en heb het gelezen tijdens mijn laatste vakantie. Nu we zelf redelijk gebonden zijn aan huis, biedt de serie de uitgelezen kans om af te reizen naar het Napels van de jaren ’50, waar alles broeierig, arm en heerlijk Italiaans temperamentvol is.

Call Me By Your Name (2017) van Luca Guadagnino, te zien op Netflix

Overig Italiaanse zomers gesproken: bizar genoeg kom ik nog steeds mensen tegen die deze prachtfilm, gebaseerd op het boek van André Aciman, niet gezien hebben. Een fijne registratie van niet alleen de eerste keer verliefd worden, maar ook van het Italiaanse dorpsleven in de jaren tachtig, vol al fresco dining, perziken en heuvelachtige landschappen.

Stones Have Laws (2018) van Siebren de Haan, Tolin Alexander en Lonnie van Brummelen, te zien op de Picl

We vliegen een stukje verder, naar Suriname. De documentaire vertelt over de tradities van een Marrongemeenschap in het binnenland, hun respect in omgang met de natuur en hoe industrie, houtkap en mijnbouw terechte zorgen baren. Prachtige beelden die zelfs binnenkomen met je ogen dicht, terwijl je luistert naar het regenwoud, kletterende watervallen en eindeloos veel vogels.

Beeld: Stones Have Laws (2018) van Siebren de Haan, Tolin Alexander en Lonnie van Brummelen