Spring naar inhoudSpring naar footer

Cypher Cinema: Lichting #1

Alle projecten van de eerste lichting van Cypher Cinema zijn nog volop in ontwikkeling en vind je op deze pagina:

De Wereld van Mika van Anduo Lucia Kaatee

Wanneer Mika de overstap maakt naar de middelbare school denkt ze voortaan eindelijk als meisje door het leven te kunnen gaan, zonder iemand te hoeven uitleggen dat ze is geboren als jongen, totdat ze ziet dat haar pestkop van de basisschool naar dezelfde brugklas gaat.

Ik ben een filmmaker uit Den Haag, eigenlijk al vanaf mijn vierde sinds ik begreep dat Power Ranger niet een realistisch beroep was. Als autodidact heb ik mij vanaf mijn achttiende jaar direct ingeschreven bij de KvK en ben ik aan de slag gegaan. Ik doe veel documentair werk, zo heb ik al eerder een korte kinderdocu gemaakt voor de AVRO en de EBU en heb ik daarna een langere film voor AVROTROS Close-Up gemaakt. Daarnaast maak ik veel films voor bedrijven met een positief doel en ook hier zit vaak een documentair, onderzoekend element in. Fictie is mij echter ook dicht aan het hart, ik doe niets liever dan fictie kijken in mijn vrije tijd en ik wil dit dan ook met grote passie al heel lang zelf maken. Uiteindelijk kijk ik niet of ik een documentaire wil maken of een fictiefilm, het gaat om het verhaal dat ik wil vertellen en wat ik als het beste medium zie. Daarom noem ik mijzelf niet graag documentairemaker of fictie regisseur, liever filmmaker, in de breedste zin van het woord.

Botje van Cheryl Asruf

Botje is een pienter vierjarig meisje met een bijzondere verbeelding dat opgroeit in een traditioneel Hindoestaans generatiehuishouden in Maasland 1980. Ze heeft ontzettend veel zin in haar eerste schooldag, maar die verloopt niet zoals gedacht. Gewapend met haar humor en fantasie zet Botje haar eerste stappen in de buitenwereld. Een coming of age story van een vierjarige.

Cheryl Asruf (1976) is een ervaren Rotterdamse bevlogen actrice en nieuwe filmmaker van Hindoestaanse afkomst. Zij werkt altijd vanuit haar levenservaring als bruine vrouw in een witte mannen maatschappij en creëert authentieke verhalen met een vleugje magie. Voor haar debuut, de korte jeugdfilm Botje, nam zij het scenario, de regie en de productie op zich. Volgende plannen zijn onder andere een webserie en speelfilm.

Roba Alma van Elizabeth Francisco

Determined to forge her own path, a young photographer risks breaking taboo in her superstitious community, where photographers are believed to steal souls. Her defiance and ignorance turns her into a social pariah as she tears open old wounds. Soon, she will learn there is more to this old wives tale and some myths are real.

With a Masters in Cultural Anthropology from Vrije Universiteit Amsterdam and a passion for storytelling, screenwriter & director Elizabeth splits her time between producing, casting, and art directing both local ( Curaçao) and international productions. However, her heart lies in screenwriting and directing. She was one of the top 15 finalists in Netflix’s New Voices Scriptwriting Competition (2021) - and has written and directed a number of award winning short films. Her latest, Sin Ayó, traveled to 8 film festivals across the Caribbean and North America. Elizabeth is the recipient of the CINEFAM (Caribbean Tales International Film Festival; Canada) and Short Movies Big Stories (CIFFR; Curaçao) Awards. She recently concluded the Generation Inclusion Development Program (Rose Stories) and is currently in the early development phase of several projects short, feature and mini series on Curaçao and The Netherlands.

Di Huarti Ming Maman - Wachten op mama van Gerson Oratmangoen

Twee wereldvreemde broers (Soeka & Ika) bevinden zich in een absurde zoektocht naar hun moeder die een leven lang lijkt te duren. Het brengt hen in gekke situaties en onverklaarbare omgevingen en wanneer Soeka bezwijkt aan uitputting, worden de broers geconfronteerd met de harde realiteit.

Gerson heeft naast een carrière als acteur in 2011 zijn eerste scenario geschreven (Rauw), zijn tweede scenario volgde in 2014 (Capsule). Gerson maakte in 2017 zijn regie debuut met de korte film The Pain Body, welke o.a.werd geselecteerd voor de Gouden Kalf debuut competitie van het Nederlands Film Festival. Gerson is momenteel bezig verschillende projecten, o.a. het ontwikkelen van zijn debuut feature film (geselecteerd GREENLIT PITCH) en een magisch realistische korte film (i.s.m. Filmfonds).

Olli van Jeroen Mourmans

De zeventienjarige OLLI klust tijdens de stille nachten op het Zuid-Limburgse platteland bij met het inbreken in afgelegen woningen. Maar als één van zijn escapades een wrange wending neemt, ziet Olli zich geconfronteerd met de vraag of hij echt zo gewetenloos is als zijn recente daden doen vermoeden.

Jeroen Mourmans studeerde in 2013 af aan de Universiteit van Amsterdam met een Master Film Studies. Na een periode bij Bijker Film & TV verhuisde hij terug naar Maastricht om aan de slag te gaan als freelance schrijver/regisseur. O.a. in samenwerking met CineSud maakte hij verschillende korte films, waarvan zijn laatste -Asnacht (2020)- geselecteerd werd voor de Gouden Kalf competitie. Jeroen is ook werkzaam als filmdocent.

Achter de Deur van collectief Justus van den Elsen

Wat is de waarde van een verzonnen herinnering?

Fabel Film is een collectief en filmproductiehuis, en produceert sinds 2013 zowel commercieel als eigen werk. Altijd met een duidelijke en eigenzinnige signatuur, met torenhoge ambities en bijzonder veel plezier. De uiteindelijke ambitie van Fabel is om uit te groeien tot een productiehuis dat zowel korte als lange films produceert voor makers en verhalen van onder de rivieren.

De Afhaalchinees van Kelly van Binsbergen

In Nederland zijn meer dan veertigduizend kinderen geadopteerd. Tot blijdschap van ouders met een kinderwens maar hoe is dat voor het kind? Tv-maker Kelly van Binsbergen opent in deze vierdelige documentaire serie het gesprek over de gevolgen van interlandelijke adoptie. Ze duikt voor het eerst in haar eigen adoptie en legt door middel van persoonlijke verhalen, interviews met andere geadopteerden, gezinnen en deskundigen de mythen en misvattingen van het Nederlandse adoptiesysteem bloot. Blijft het adoptiesprookje van dankbaarheid, ouderliefde en goede bedoelingen, overeind?

De Wasserette van Floor van Lienke Roos

De Wasserette van Floor - In deze poëtische observerende documentaire stappen we over de drempel van de Wasserette van Floor. We maken kennis met haar dagelijks leven onder het gebrom en geratel van de oude machines terwijl de tijd langzaam tot stilstand komt. De Wasserette van Floor is een hypnotiserende blik die zich zowel naar binnen als naar buiten keert.

Lienke Roos (26) is een beginnend autodidact maakster. Met haar film Tweespraak zette ze een eerste stap en won ze de prijs voor ‘beste nieuwe maker’ op het Limburgs Film Festival. Ze zette haar weg voort door ervaring op te doen op diverse festivals en filmsets. De film de Wasserette van Floor is een volgende stap om haar makerschap verder vorm te geven.

Meneer Manie van Lorenzo Schaafsma

Een psychologisch drama over een jonge vader, genaamd Icarus. De ontevredenheid over zichzelf als falende vader vindt een uitweg als Icarus ‘Meneer Manie’ tegenkomt met een oplossing. Die de personificatie is van zijn stemmingsstoornis. Manie zorgt ervoor dat Icarus ontregeld door onwerkelijke impulsen en ze wanen zich samen in een manisch avontuur met pijnlijke gevolgen voor hem en zijn gezin.

Lorenzo is een autodidacte, multidisciplinaire kunstenaar. Met zijn focus gericht op het regisseren en schrijven van films; korte films en later ook speelfilms. Hij maakt het liefst expressionistische films die filosofische en psychologisch gedreven zijn. Waarbij het doel transcendentie is waarmee hij een positieve stimulans wilt geven aan de maatschappij. Voor die transcendentie is zijn idiosyncratische regie wijze en alternatieve invalshoeken vereist.

Sisi & Fanny van Lotte Milder

De ambitieuze kapster Fanny en de getormenteerde keizerin Sisi moeten zien te overleven binnen de verstikkende regels van het Weense hof. Ondanks de grote verschillen in stand en karakters helpen deze twee vrouwen elkaar los te breken en zo de geldende moraal en regels aan hun elegante laarsjes te lappen.

In 2016 studeerde Lotte Milder aan de Toneelacademie Maastricht, vanwege haar visuele zeggingskracht kwam ze al snel bij film terecht. Ze regisseerde de korte fictiefilm Iemand, niemand, 100.000 (2018) en opdrachtwerk voor o.a. Instituut Beeld & Geluid, Libresse en The Goodroll. Daarnaast volgde ze masterclasses op scenario- en regievlak bij o.a. Cinesud. Momenteel werkt ze binnen Cypher Cinema van het Nederlands Filmfonds aan de korte fictiefilm Sisi & Fanny.

Pier 80 van collectief Mohammed Anouar Lachhab & Melissa Strangio

Rotterdam 2003. Op de valreep komt er vanuit de gemeente de opdracht een documentaire te maken over wijkcentrum Pier 80 in de deelgemeente Delfshaven. Aan vrijwilligster Elles de taak om als hoofdpersoon een positief beeld van Delfshaven te schetsen. De buurtbewoners blijken echter niet bereid mee te werken aan de goed-nieuwsshow van de gemeente.

Melissa en Mo zijn twee Rotterdamse, creatieve en maatschappelijk geëngageerde duizendpoten met een fascinatie voor de invloed van beelden. Samen met de eigenzinnige ‘kunstfilmmaker’ John Treffer maken zij documentaires die meer vragen oproepen dan beantwoorden. De essentie van massamedia, maakt dat het beeld van de wereld steeds eenzijdiger en meer oppervlakkig wordt. Melissa, Mo en John vertellen verhalen die dit narratief doorbreken.

De Taal van Lucinda van Naomi White

Door de ingrijpende ziekte PLS wordt het spraakvermogen van Lucinda langzaam minder. Hierdoor moet zij op nieuwe manieren leren communiceren. In haar weg naar acceptatie krijgt zij niet alleen een nieuwe kijk op communicatie, maar ook op het leven. “Met ALS leer je het sterven, met PLS leer je het leven” zegt Lucinda.

Naomi White (1998) is een documentairemaker gevestigd in Amsterdam. In 2019 studeerde zij af aan Interdisciplinary Arts Maastricht met de korte film ‘Face It: a meditation on drag’. Deze werd geselecteerd voor het International Queer and Migrand Filmfestival (IQMF). Momenteel werkt zij binnen Teledoc Campus aan haar debuutfilm ‘Sonate voor de storm’ over activist en klassiek pianist Djuwa Mroivili. Hiernaast doet zij met ondersteuning van Cypher Cinema onderzoek voor de documentaire ‘De Taal van Lucinda’.

Dina's Dance van Randa Nassar

Dina, een jong meisje uit Gaza, droomt ervan de Dabke te dansen met een grote groep. Als ze niet mee mag doen omdat ze doof is, wringt ze zich ertussen om op het podium uiteindelijk de show te stelen.

Randa Nassár is films gaan maken om de verhalen te vertellen die zij graag zou willen zien. Al snel maakte ze The Truth Within, die een derde prijs heeft gewonnen op het Arab Camera Film Festival in Rotterdam. Met haar scenario Monna’s Moskee werd ze geselecteerd voor het producing & directing short films for women program in New York. Ze won de prijs voor beste scenario voor Silent Witness bij the Emerging Voices from the Arab World Screenplay Competition en doet nu mee aan het Cypher traject van het Film Fonds.

Kouwe Koffie van Reiky de Valk

Mosi visualiseert zijn script voor een korte film, die gaat over zijn relatie met Anna-Lu en zijn fascinatie voor generatie Z in Amsterdam.

Reiky de Valk, geboren in Amsterdam waar film en theater met de paplepel werd ingegoten door zijn ouders. Vanaf zijn 10e begon hij de Amsterdamse jeugd theateropleiding en na 8 jaar begon hij met werken als acteur. Vanaf de eerste dag op een professionele filmset wist hij dat hij ook zelf wilde regisseren en dat is hij ook gaan doen. De combinatie acteur, regisseur en scenarist bevalt hem het meest.

Blauw Gazon van Reinout Hellenthal

Ruud gaat dood. Hij is geen gemakkelijke man geweest. Rafaël, een zwarte engel, probeert hem de rust te geven die hij nodig heeft. Blauw Gazon gaat over zwart-witte opvattingen met als decor het sterfproces van een gepolariseerd karakter die geen antwoord lijkt te krijgen op de vraag: waarom ga ik dood? Een verhaal waarin achter een grote mond een klein hart schuilt.

Reinout Hellental is een filmmaker van Indonesische afkomst werkzaam in de korte fictiefilm en werk in opdracht. De films die hij maakt worden gekenmerkt door verhalen die ontstaan achter de voordeur en voeding bieden voor hedendaags drama en realiteit. Meest actueel bekend is de korte film Anders die hij maakte rondom de LHBT-gemeenschap met Maas Bronkhuyzen en Juna de Leeuw. De film maakte wereldwijd veel los in de community en is tot op de dag van vandaag een veelgebruikte film in het onderwijs.

Fusion van collectief Raffick Bottse & Sheena Sugrim, Gino Deira

Een groep jongeren uit 2321 worden door een muziekplaat terug gebracht naar het jaar 2025 en brengen muziek terug naar de toekomst, waar muziek om bijzondere reden verbannen is.

Rafick: Muziek is mijn passie, ik kan me gevoelens altijd in de vorm van muziek uiten. Dus om een film te maken van muziek (mijn passie) in een film (mijn hobby), ja dat is echt een droom tot waarheid maken. Gino Deira: Ik ben tot een maand geleden werkzaam geweest bij Budget Cam als senior Vestigingsmedewerker en nu mag ik weer mijn eerdere uitdaging vervolgen als floormanager bij Theater Zuidplein. Sheena: Als productieleider bij het mediaproductie bedrijf CDQ Universal kom ik bij elk project nieuwe uitdagingen tegen. Dit project brengt mijn uitdagingsniveau op een hele andere level en het is één die ik met open armen verwelkom.

Den Boi fu Bijlmer van Mitchell Lisse

Den Boi fu Bijlmer een coming of age verhaal over een tiener jongen die struggled met zijn sexualiteit. Hij wordt door zijn oudere broer en de buurjongens gepest en mishandelt omdat hij zich niet mannelijk genoeg gedraagt. Hij vind acceptatie bij een paar vrienden en zijn oma en een jongen waarop hij verliefd is, maar de liefde gaat niet verder omdat hij in een donker gat van psychische problemen terechtkomt.

Mitchell Lisse is geboren op 27 september 1995. Hij is Surinaams en is naar Nederland gekomen om fotografie te studeren aan de Koninklijke Academie voor de Beeldende Kunsten in Den Haag: 'My work deals with the black experience and what it is to be black. Mixing music, poetry and collages, and photography together to make a body of work. I am an intuitive maker. Not really focused on one thing. But a whole lot of things at once.'

Kon Makandra van Quincy Lisse

Een documentaire over drie bekende Surinaamse komedianten die voor verbinding zorgen in de Surinaams Nederlandse gemeenschap.

Quincy Lisse is in het verleden vooral werkzaam geweest als zelf regisserende cameraman van videoclips en korte documentaires in Suriname. Hij heeft een voorliefde voor documentaire en hij is tegenwoordig werkzaam als cameraman in Nederland. Hij draait momenteel zijn eerste jeugddocumentaire serie voor de VPRO, in samenwerking met producent Tangerine Tree en regisseuse Mirjam Marks. De documentaireserie wordt later dit jaar verwacht.

Onze Vriend, De Robot van Joep Gerrits

Een educatieve film en zijn kortzichtige presentator komen de robot inluiden als de rationele medemens van morgen, tot een bizar experiment blootlegt dat juist het irrationele en fantastische de mens tot mens maakt.

Hoewel hij dankzij zijn studie Communicatie & Multimedia Design een achtergrond in (visueel) ontwerp heeft, is Joep zich na zijn studie gaan richten op het medium film. Als autodidactische filmmaker richt hij zich op autonome, humoristische videos waarin hij zoveel mogelijk van zijn interesses samen probeert te laten komen: van rekwisiet- en kostuumontwerp tot muziek en animatie.


Iskander van Donnya Zidan

Een talentvolle sterrenkundige staat aan de vooravond van een wetenschappelijke doorbraak als hij zijn grip op de realiteit lijkt te verliezen.

Donnya is een autodidactische filmmaker uit Amsterdam, die opgroeide tussen twee culturen: de Nederlandse en de Egyptische cultuur. Mede hierdoor ontwikkelde zij een grote aantrekkingskracht voor culturele contrasten.