Spring naar inhoudSpring naar footer

The Last Ride of the Wolves: Geen kunstroof, maar roof als kunst

Een kort interview met kunstenaar/regisseur Alberto De Michele en producent Christine Anderton (HALAL) over The Last Ride of the Wolves, die tot stand kwam met een bijdrage vanuit De Verbeelding.

Samen met het Mondriaan Fonds stimuleren we via de regeling De Verbeelding films die hun oorsprong voornamelijk vinden in de beeldende kracht van het medium. Bij elke ronde zijn we op zoek naar films die de grenzen tussen beeldende kunst en film verkennen en tegelijk de artistieke potentie hebben om op internationale filmfestivals geselecteerd te worden. Eerdere projecten die tot stand kwamen met een bijdrage vanuit De Verbeelding zijn Stones Have Laws (2018), Kala azar (2020) van Janis Rafa en The Last Ride of the Wolves (2021).

The Last Ride of the Wolves, het filmproject van kunstenaar/regisseur Alberto De Michele in samenwerking met HALAL, gaat over Pasquale, een oude Italiaanse crimineel die samen met een groep dieven een overval op een geldtransportwagen beraamt dat hun pensioen moet verzekeren. Pasquale is zich echter niet bewust dat dit niet de enige overval is die wordt gepleegd.

"Met The Last Ride of the Wolves geeft Alberto wederom toegang tot een wereld die normaal gesproken onbegaanbaar is en laat het vakmanschap zien van het ouderwetse boevengeslacht."

Still uit The Last Ride of the Wolves

Het idee voor de film komt volgens Alberto voort uit “de natuurlijke evolutie van mijn parasiterende kunstenaarschap.” Al eerder onderzocht hij criminele werelden voor zijn werk. Alberto zijn familiaire banden maakten het voor hem mogelijk een connectie aan te gaan met de mensen die zich daadwerkelijk in deze werelden begaven. "Het komt erop neer dat ik verhalen van andere dieven steel en deze voor mijn eigen doeleinden gebruik.” Met The Last Ride of the Wolves geeft Alberto wederom toegang tot een wereld die normaal gesproken onbegaanbaar is en laat het vakmanschap zien van het ouderwetse boevengeslacht. “Tegelijkertijd is het een diep persoonlijk zelfonderzoek waarin de keerzijde van mijn spannende, unieke jeugd en de invloeden van het criminele milieu waar ik vandaan kom, ten tonele komen. Ik zie mijn eerste speelfilm als een culminatie van mijn artistieke parcours, waarmee ik laat zien waar ik vandaan kom, maar ook hoe ik de criminele nalatenschap van mijn omgeving omzet in kunst. Geen kunstroof, maar roof als kunst.”

Christine Anderton, producent bij HALAL, noemt Alberto’s fantastische pitch als startpunt van de samenwerking. “We hebben vrijwel direct besloten het plan te ontwikkelen. Later beseften we dat De Verbeelding perfect aansloot bij Alberto zijn status als maker. Eerder maakte hij de korte film I Lupi, die in première is gegaan op IFFR en het daarna ook goed heeft gedaan in het kunstcircuit, met onder andere een vertoning in Palais de Tokyo in Parijs.” Alberto zijn ruime ervaring als kunstenaar maakt hem een spannende speelfilmdebutant. Christine: “Zijn werk is gelaagd, ambigue en persoonlijk, net als het verhaal rondom The Last Ride of the Wolves. Het leek ons daarom heel uitdagend en interessant om samen met hem deze film te maken en De Verbeelding was de perfecte kans voor dit project. Vanaf het begin af aan hebben we veel enthousiasme en steun gevoeld van het Filmfonds en het Mondriaan Fonds.”

Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de post-productie van de film. The Last Ride of the Wolves wordt naar verwachting in januari 2022 uitgebracht in Nederland en zeker ook in Italië.

Bekijk hier over andere projecten vanuit De Verbeelding.