Bioscoop 2019: sterk jaar, Nederlandse film licht gegroeid

Bioscoop 2019: sterk jaar, Nederlandse film licht gegroeid

Het bioscoopbezoek is in 2019 gestegen met 6,5% naar 38 miljoen bezoeken (35,7 miljoen in 2018), zo maakten Filmdistributeurs Nederland en de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters bekend.

Het totaal aantal uitgebrachte films steeg van 480 naar 492. In 2019 werden in totaal met 77 Nederlandse films in de bioscopen 13 Nederlandse films meer uitgebracht dan het voorgaande jaar (2018: 64): 40 Nederlandse speelfilms (2018: 33) en 37 Nederlandse documentaires (2018: 31). Onder deze 77 uitgebrachte Nederlandse films zijn ook 19 niet Fonds gesteunde films (8 speelfilms, 11 documentaires). Met name in het najaar trok het bezoek aan Nederlandse films aan.
In totaal kregen in 2019 ook 18 Nederlands-minoritaire films een release (waarvan 2 documentaires en 16 speelfilms, 2018 totaal: 16).

Nederlandse film stabiel
Het Nederlands marktaandeel (in bezoek) is licht gegroeid: tussen 2018 en 2019 van 11.2% naar 11,7%. Het aantal bezoekers aan Nederlandse films steeg met bijna 12 % en kwam op 4,5 miljoen (2018: 4 miljoen). De 3 best bezochte Nederlands films zijn Penoza:The Final Chapter (404.703 bezoeken), Verliefd op Cuba (401.241 bezoeken) en F*ck de Liefde (346.834 bezoeken).
In 2019 behaalden twee films Platina: Penoza:The Final Chapter en Verliefd op Cuba en waren er 14 Gouden Films en 3 Kristallen films. Het blijft een uitdaging voor Nederlandse arthousefilms om een bioscooppubliek vinden. Instinct (geselecteerd voor Toronto) trok 104.410 bezoeken, God Only Knows 24.721 en Dirty God 22.753 bezoeken. De Nederlands minoritaire coproducties De Patrick en Monos trokken 21.871 en 20.393 bezoeken.

Meer documentaires, bezoek iets gedaald
Met totaal 37 documentaires werden er afgelopen jaar 5 Nederlandse films meer uitgebracht dan in 2018. Over de laatste 5 jaar bezien trekken Nederlandse documentaires jaarlijks meer publiek. Het laatste jaar is dit met ruim 120.000 zo’n 7.000 lager dan het voorgaande jaar. Goed bezocht werden Buddy, Camino a feature length selfie, Devil’s Pie D’Angelo, Thunderdome never Dies en Ze noemen me Baboe. 3 Nederlandse documentaires behaalden de Kristallen Film status tegenover 7 in 2018.

Nederlandse jeugdfilms in de lift
De Nederlandse jeugdfilms trokken in 2019 met 1,5 miljoen bezoeken meer publiek dan het voorgaande jaar (2018: 980.000) met weliswaar een groter aantal 14 titels ( 2018: 9): Vals, Brugklas de Tijd van mijn Leven, Circus Noël, 100% Coco New York, Mijn bijzonder rare week met Tess, Juf Roos, Misfit2, Kapsalon Romy, De Club van Lelijke Kinderen, De Brief voor Sinterklaas, Waar is het grote Boek van Sinterklaas?, Whitestar, Mees Kees in de Wolken en Project Gio.

Filmtheaters beter bezocht
2019 was voor de branche een goed jaar waarbij de markt mede dankzij nieuwe en gerenoveerde bioscopen en filmtheaters en een sterk product van distributeurs is gegroeid. Opvallend is dat het aantal bezoeken bij filmtheaters met 8,1% een sterkere groei vertoonde dan het totale landelijk bezoek.

Lees hier het persbericht van NVBF en FDN.