Spring naar inhoudSpring naar footer

Leeuwendeel promotie op VOD platforms in Europa voor Amerikaanse films

• 25 van de 30 films die de meeste promotie kregen op TVOD platforms (als Netflix, Amazon) zijn Amerikaanse producties
• De 10 films die de meeste promotie kregen profiteerden van 32% van alle promotionele ruimte
• Europese films profiteerden van 23% van de promotionele activiteiten op de TVOD platforms
• In Nederland is 65% van de promotie gericht op US content. Dat is boven het Europees gemiddelde van 60%. In Nederland was 6 % van de promotie voor 143 unieke Nederlandse titels vergeleken bij 12 % gemiddeld in Europa
• De Nederlandse titel die in 2017 de meeste promotie en zichtbaarheid op VOD diensten kreeg is de telefilm Broers op de 23ste plaats in de top30 (met name op Netflix)

Deze bevindingen en andere staan in het nieuwe rapport van the European Audiovisual Observatory, met de titel The visibility of films and TV content on VOD

In totaal werd in Oktober 2017 door alle VOD aanbieders voor 1070 verschillende films en TV programma’s promotie gemaakt. Negentig procent van de promotie werd gemaakt voor films. Gemiddeld werd er minstens een keer promotie gemaakt voor 32% van de Europese films en TV programma’s versus 60% voor Amerikaanse films. Een groter deel van de Europese films kreeg promotie in België of Frankrijk dan in Duitsland, Nederland of het Verenigd Koninkrijk. Download hier het volledige onderzoek.