Spring naar inhoudSpring naar footer

Vier projecten geselecteerd voor New Dawn

In de nieuwe ronde van New Dawn zijn vier projecten geselecteerd voor een toekenning. Het gaat om films uit België en Canada.

Het internationale filmproductiefonds New Dawn richt zich op een beter toegankelijke filmindustrie die recht doet aan de vele stemmen en perspectieven in onze samenleving en streeft zo naar een filmindustrie die relevant is voor iedereen.

New Dawn is er specifiek om ondervertegenwoordigde stemmen te versterken. Dat doen we door extra productiemiddelen beschikbaar te stellen en makers te ondersteunen bij het opbouwen van (internationale) netwerken.

In de nieuwe ronde van New Dawn zijn de volgende projecten geselecteerd:

Birthday (Canada)

Regie: Lara Zeidan
Producent: Couronne Nord

Logline: Beiroet, 7 mei 2008: Een gewone middag na school voor Razan, die morgen veertien wordt, wordt verstoord door vuurgevechten die overal in de stad uitbreken. Toch blijven Razans tienerzorgen onveranderd terwijl ze probeert van een normale verjaardag te genieten.

Commissie: "Gesitueerd in een cruciale periode in de recente geschiedenis van Libanon, waarin politieke, etnische en interconfessionele spanningen het spook van een burgeroorlog opnieuw deden opduiken, biedt Lara Zeidans autobiografische, meeslepende coming-of-ageverhaal een fascinerend venster op de manier waarop dit politieke conflict binnendringt in het leven van de jongeren in de stad. Vol subtiele details vangt het script de inzichten, blinde vlekken en waarnemingen van de tieners terwijl zij hun weg vinden in deze vertrouwde maar geëscaleerde realiteit."

Toegekende bijdrage: € 100.000,-

Judas Tree (Canada)

Regie: Susan Bayani
Producent: Understory

Logline: Sabä, een Iraans-Canadese tapijtrestaurator, moet beslissen of ze zal getuigen tegen haar voormalige ondervrager. Een keuze die haar dwingt het dertien jaar oude geheim van haar verkrachting in de gevangenis te onthullen en haar familie in ernstig gevaar brengt.

Commissie: "Judas Tree is een indrukwekkend voorbeeld van hoe krachtig transnationale cinema kan zijn in het samenbrengen van nationale realiteiten en de manieren waarop individuen omgaan met ontheemding, migratie en ballingschap. Verankerd in de kritische cinematografische traditie van de Iraanse New Wave, ligt de regisseursmatige originaliteit van dit script in de focus op de intergenerationele gevolgen van het regime voor degenen in ballingschap en in de diaspora, van wie sommigen nooit een voet in Iran hebben gezet."

Toegekende bijdrage: € 200.000,-

Modou Modou (België)

Regie: Brahim Tall
Producent: Auguste Orts

Logline: Een documentaire die drie broers volgt: de Senegalese straatverkopers Youssou, Bass en Kamal. Terwijl hun werkplekken in Spanje en Senegal het decor vormen voor de rituelen van het straatverkopen, dienen hun huizen als achtergrond voor alledaagse, huiselijke scènes, waaronder gesprekken over een Senegalese samenleving in transitie.

Commissie: "Afrikaanse strand- en straatverkopers zijn een vaste aanwezigheid in de kustplaatsen en -steden van Europese en Afrikaanse toeristische hotspots, en zijn zo nu en dan in films afgebeeld — zij het soms op weinig flatterende en zelfs verregaand simplificerende manieren. Met een ongekende toegang tot drie van zulke verkopers, die directe familieleden van hem zijn, brengt de Belgisch-Senegalese filmmaker Brahim Tall het leven van deze zichtbaar-onzichtbare straatwerkers op een driedimensionale, genuanceerde manier in beeld."

Toegekende bijdrage: € 50.000,-

(M)otherland (België)

Regie: Maïté Maeum Jeannolin
Producent: Matière Première

Logline: Ik maak deel uit van de post-adoptiegeneratie en draag fragmenten van verhalen met me mee, vaak verborgen of onuitgesproken. Mijn moeder werd geadopteerd van Korea naar Frankrijk. Ze keerde nooit terug en sprak er nooit over. Ze zei vaak tegen me: “dit is mijn verhaal, niet het jouwe.” Ik vroeg me serieus af: wat betekent “haar” verhaal eigenlijk?

Commissie: "Intiem, onderzoekend en betrokken opent deze grondig gedocumenteerde, indringende en genuanceerde documentaire de doos van Pandora rond de internationale transraciale adoptie van Zuid-Koreaanse baby’s en peuters. Het begint met een verkenning van de intergenerationele effecten binnen de gezinnen van geadopteerden en verbreedt zich vervolgens naar de vaak onzichtbare realiteiten achter deze ogenschijnlijk voorspoedige praktijk."

Toegekende bijdrage: € 50.000,-

Foto's: Lara Zeidan, Susan Bayani, Brahim Tall & Maïté Maeum Jeannolin