
Negen projecten geselecteerd voor Immerse\Interact
Bekijk de volledige lijst met geselecteerde projecten hieronder.
The Sleep of Reason Produces Monsters (K.O. Productions)
The Sleep of Reason Produces Monsters van Leeza Pritychenko ziet nachtmerries niet als negatieve ervaring, maar als boodschap vanuit het onderbewustzijn. Door onze duisterste visioenen aan te gaan, kunnen we onszelf en de wereld beter begrijpen. De VR-ervaring bestaat uit drie hoofdstukken gebaseerd op de meest voorkomende nachtmerriescenario's: vallen, achtervolgd worden en verdrinken. Het ontwerp imiteert hoe dromen aanvoelen: bewegingen gaan moeizaam en je hebt niet altijd controle over wat er gebeurt.
De droomachtige sfeer komt ook tot uiting buiten VR, in een meeslepende installatie met decorontwerp en elementen die verschillende zintuigen aanspreken. Het team bestaat uit producer Siuli Ko, VR-ontwikkelaar Niels Gerkama en sounddesigner Maarten Brijker. Première staat gepland voor 2027.
Toegekende bijdrage: € 125.000,-
Lady Lazarus (Studio ZZZAP)
In Lady Lazarus komt het appartement van de protoganist tot leven, waarin een besluit tot stand komt om een einde aan diens leven te maken. Door objecten aan te raken, komen verhalen naar voren van vrienden die hun eigen interpretatie geven op de vraag 'waarom?’ Als toeschouwer dwaal je door de kamers en onthul je nieuwe verhalen door objecten aan te raken. Maar na elk verhaal verdwijnen ook delen van het appartement. Regisseur Willemiek Kluijfhout wil taboes rond suïcide doorbreken en ruimte voor reflectie op verlies creëren. De interactieve VR-documentaire van 15-20 minuten dompelt het publiek onder in verschillende perspectieven op zelfgekozen dood. Het team bestaat uit onder meer narrative designer Jedidjah Julia Noomen, expert complexe rouw Jos de Keijser en interactive art director Harm van de Ven.
Toegekende bijdrage: € 125.000,-
Nothing to See Here (Studio Nergens)
Nothing to See Here van Studio Nergens is een immersieve ervaring die een ander perspectief op de werkelijkheid geeft door een spel met waarneming. De installatie is bedoeld voor voorbijgangers in de publieke ruimte. Zonder voorkennis of instructie kunnen bezoekers de ervaring beleven. Via kijkgaten in een doos zien bezoekers een 3D-beeld dat realtime beelden van henzelf toont, vermengd met vooraf opgenomen beelden en geluiden. Hierdoor ervaren zij een vervormde versie van de werkelijkheid die hun perceptie bevraagt. Het team bestaat uit regisseur Celine Daemen, art director Aron Fels, componist Aurélie Nyirabikali Lierman en geluidsingenieur Wouter Snoei. De realisatiefase loopt tot november 2025 en wordt afgesloten met een internationale première.
Toegekende bijdrage: € 95.520,-
AMASONIC (Studio Biarritz)
AMASONIC is een 15-30 minuten durende XR-ervaring waarbij gebruikers verschillende menselijke en niet-menselijke perspectieven op de Amazone-rivier kunnen ervaren. Deze perspectieven zijn verzameld door lokale gemeenschappen en wetenschappers. Tijdens het verkennen creëren gebruikers geluiden die hun beleving van de rivier weerspiegelt. In een groeiend geluidsarchief wordt de veelheid aan leven in het gebied opgeslagen. Deze geluidsfragmenten maken hoorbaar maken hoe klimaatverandering impact heeft op relaties met de rivier. Zo wil het project het bewustzijn vergroten over de impact van een veranderende rivier op het dagelijks leven van mensen en niet-mensen.
Het project is een samenwerking tussen Marcel van Brakel (Polymorf) en wetenschapper Cecilia Oliveira. Studio Biarritz produceert het project. Het Mamirauá Instituut voor Duurzame Ontwikkeling en dr. Jorge Menezes zijn bevestigde partners.
Toegekende bijdrage: € 25.000,-
Vergeten hoe te zwemmen (Eva Kröse)
Vergeten hoe te zwemmen is een poëtische VR-vertelling waarin de toeschouwer wordt overvallen door plotselinge existentiële angst tijdens een treinreis. De 8-10 minuten durende VR-installatie speelt zich af in een virtuele rijdende trein. Via verschillende omgevingen wordt het publiek meegenomen langs de facetten van angst. Het begrip tijd krijgt een paradoxaal karakter: de angst lijkt eindeloos te duren, maar tegelijkertijd is de tijd het enige dat de situatie uiteindelijk voorbij laat gaan.
Het project opent de dialoog over angst en biedt mensen zonder ervaring met het onderwerp een inkijk. Daarnaast biedt het erkenning voor mensen die last hebben van angsten. Het team bestaat uit Eva Kröse (maker), Rutger Zuydervelt (sound design), Anna Peeters (sparringpartner inhoud) en Sjoerd van Acker (sparringpartner techniek). Coaches zijn Nienke Huitenga-Broeren en Celine Daemen.
Toegekende bijdrage: €20.000,-
The Opposite of Being (Studio Nergens)
Studio Nergens ontwikkelt The Opposite of Being, een 45 minuten durende VR-dreampop opera voor tien bezoekers. Lopend verkennen zij virtuele ruimtes en ontmoeten personages met schijnbaar tegengestelde maar toch verbonden levens. Deelnemers kunnen elkaar zien in de virtuele wereld. Een camerasysteem maakt live opnames die later in het verhaal terugkeren, waardoor gebruikers onderdeel worden van de verhalen. Het project nodigt uit tot reflectie op onderlinge verbondenheid. Het kernteam bestaat uit regisseur Celine Daemen, artdirector Aron Fels, schrijver Olivier Herter, componist Asa Horvitz en spatial soundengineer Wouter Snoei. In de ontwikkelfase worden nieuwe technieken onderzocht en worden het scenario en het muzikale DNA geoptimaliseerd. Het resultaat is een prototype dat wordt getest met publiek, dat is een latere fase wordt uitgewerkt tot een ‘tourklare’ mediaproductie.
Toegekende bijdrage: €28.670,-
Mine Land (Katja Verheul)
Mine Land is een VR-ervaring over de langetermijngevolgen van oorlog. Katja Verheul bezocht mijnenvelden in Kosovo en Brčko en ontdekte dat 30 jaar na de oorlog in Bosnië nog steeds gebieden ontoegankelijk zijn door mijnen die slachtoffers blijven maken. De 20-25 minuten durende ervaring heeft drie verhaallijnen vanuit verschillende perspectieven: een mijnopruimer, wetenschapper en vluchteling. Bezoekers dragen een kogelwerend vest en interacteren met virtuele ontmijningsobjecten. De installatie combineert documentaire elementen met artistieke visualisaties en haptische feedback. Door zintuiglijke immersie wil Verheul met dit project bijdragen aan dieper begrip van en bewustwording over het bestaan van mijnenvelden en de onzichtbare erfenis van oorlog.
Toegekende bijdrage: €19.988,-
Stille resonantie (FuseWorks)
Stille resonantie van Thomas Brand (FuseWorks) onderzoekt hoe VR en licht een nieuwe muziekervaring kunnen bieden voor dove en slechthorende mensen. Muziek blijft voor deze doelgroep vaak beperkt toegankelijk. Brand werkt al jaren met doven en slechthorenden en is gefascineerd door de fysieke poëzie van gebarentaal. Het project onderzoekt of een gelijkwaardige muziekervaring mogelijk is – één die altijd en overal toegankelijk is. In de ontwikkelfase wordt onderzoek gedaan naar onder andere de trilling van materialen door geluidsgolven en de muzikaliteit van gebarentaal. Het team bestaat uit gebarenzangeres Ilse Jobse, dramaturg Marijke Hessels en pianist Sterre Hond. Ook de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht is betrokken. Het resultaat is een VR-prototype dat na tests de basis vormt voor realisatie.
Toegekende bijdrage: € 18.899,-
Shifting Forms (Timaeus)
Timaeus en Alberta Balsam onderzoeken met Shifting Forms de gevolgen van het smelten van de permafrost. In deze eeuwenoude bevroren grond liggen organismen verborgen die nooit eerder contact hadden met de moderne mens. Door wetenschappelijke inzichten te combineren met speculatieve verbeelding creëren zij een interactieve multiplayer XR-installatie. De ervaring visualiseert de mogelijke impact van onbekende organismen op onze biologie en leefomgeving. Bezoekers kunnen interacteren door middel van fysieke sculpturen, virtuele lagen en generatieve geluidscomposities. De installatie bevat flexibele technologieën waardoor ze op verschillende locaties kan worden opgebouwd. Samenwerkingspartners zijn Katoenhuis en onderzoeker Maria Scheel van Wageningen Universiteit.
Toegekende bijdrage: € 15.000.-
Bron: Stimuleringsfonds Creatieve Industrie
Beeld: Mine Land