Spring naar inhoudSpring naar footer

Nederland ging weer volop naar de film in 2023

In 2023 werden in Nederland bijna 32 miljoen bioscoopkaartjes verkocht, blijkt uit de vandaag gepubliceerde cijfers van Filmdistributeurs Nederland (FDN) en de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF). De Tatta's was het afgelopen jaar de populairste Nederlandse film.

2023 vormde het eerste jaar sinds het uitbreken van de coronacrisis waarin bioscopen en filmtheaters weer volledig geopend waren. Dat was terug te zien in de cijfers: gemiddeld gingen Nederlanders 1,8 keer naar een bioscoop in filmtheater, tegenover 1,4 keer in 2022. Dat leverde een omzet van € 338 miljoen op, een stijging van 31% ten opzichte van vorig jaar.

Daarmee is het niveau van voor de coronacrisis nog niet bereikt: het totale aantal bezoekers lag in het afgelopen jaar 14% lager dan in het gemiddelde van 2017 tot en met 2019.

Nederlandse films

Bioscoopbezoekers kochten in 2023 ruim vier miljoen kaartjes voor Nederlandse films. Dat is een vergelijkbaar aantal als vorig jaar, wat betekent dat het marktaandeel van Nederlandse producties iets zakt: van 16% naar 14%.

De populairste Nederlandse productie van 2023 was De Tatta's. Ondanks het feit dat die film eind 2022 al uitkwam, trok de comedy vorig jaar ruim 500.000 bezoekers. Half december verscheen De Tatta's 2, die in de eerste weken al door 284.000 bioscoopbezoekers gezien werd.

Ook het in december verschenen Bon Bini Bangkok Nights wist meteen goed te scoren: in de laatste weken van het jaar trok de film met Jandino Asporaat 226.000 bezoekers. Ook succesvol waren de Sinterklaasfilms, De Bellinga's: Vakantie op Stelten en Klem. Gouden Kalf-sensatie Sweet Dreams trok 75.000 bezoekers.

Best bezochte films

Het grootste succes in de Nederlandse bioscopen kwam uit de Verenigde Staten: Barbie en Oppenheimer zorgden vanaf de zomer voor een enorme hype. Qua bezoekers scoorde Barbie het best, met 1,8 miljoen bezoekers tegenover de 1,7 miljoen van Oppenheimer.

Verdere successen waren er voor Avatar: The Way of Water (1,3 miljoen bezoekers) en The Super Mario Bros. Movie (1,7 miljoen). In de filmtheaters domineerden Barbie en Oppenheimer ook, en ook boekverfilming De Acht Bergen gooide hoge ogen.

Openingen en vernieuwde theaters

Bij de presentatie van de cijfers, die dinsdag plaatsvond in Tuschinski, was er ook aandacht voor de openingen van nieuwe theaters en renovaties van bestaande bioscopen en filmtheaters. Zoals Pathé Ypenburg en The(Any)Thing in Den Haag, de Koning van Engeland in Hulst, Theater De Eendracht in Gemert en Filmhuis Breda.

Verwachtingen voor 2024

In Tuschinski werd ook alvast vooruitgeblikt op het komende filmjaar, waarin titels als Dune: Part Two, Inside Out 2 en Joker: Folie à Deux naar alle waarschijnlijkheid goed zullen scoren, maar waarin de gevolgen van de acteurs- en schrijversstaking in Amerika ook voelbaar zullen zijn.

Beeld: De Tatta's