Spring naar inhoudSpring naar footer

Meer Nederlanders naar films van eigen bodem

Drie op de tien Nederlanders ging het afgelopen jaar naar een Nederlandse film. Vooral kinderen wisten de weg goed te vinden: zestig procent van de kinderen tussen 6 en 11 jaar zag een Nederlandse productie. Dat blijkt uit de Bioscoopmonitor 2024 die NVPI Film vandaag publiceert.

In 2024 ging 63% van de Nederlanders naar een bioscoop of filmtheater. Dat is net zoveel als het jaar ervoor. Gemiddeld gingen Nederlanders (vanaf zes jaar) 3,6 keer. Ze gingen iets vaker naar filmtheaters dan in 2023. De gemiddelde leeftijd van de bezoeker aan de bioscoop of het filmtheater is 38 jaar; van filmtheaters alleen is dat 47 jaar.

Succes Nederlandse films

Uit de marktcijfers over het afgelopen jaar bleek al dat Nederlandse films het uitstekend deden in 2024. Er werden 5,1 miljoen kaartjes verkocht voor Nederlandse producties verkocht, het hoogste aantal in acht jaar. Succesvolle films zoals Loverboy: Emoties uit, De Z van Zus en Bon Bini Bangkok Nights, de Sinterklaasfilms en andere kinderfilms zoals Juf Braaksel en De Magische Ring speelden een aanzienlijke rol in dit succes.

Uit de Bioscoopmonitor blijkt dat het bereik onder kinderen het grootst is: bijna zestig procent van alle kinderen tussen 6 en 11 bezocht in elk geval één Nederlandse film. De stijging was het grootst in de groep 24-29 jarigen: 38 procent van hen ging naar een Nederlandse productie ten opzichte van 29 procent in 2023.

Iets meer dan een kwart van de Nederlanders (29%) zegt dat ze een Nederlandse film in een bioscoop of filmtheater hebben gezien in 2024. Daarmee stijgt het bereik voor het eerst in vier jaar. Met name in de eerste periode van het jaar gingen meer mensen naar Nederlandse films. Succesvolle films uit deze periode zijn De Terugreis, Scotoe en Verliefd op Bali.

Bioscoopmonitor

NVPI doet jaarlijks grootschalig kwantitatief onderzoek naar de kenmerken van Nederlandse bioscoop- en filmtheaterbezoekers. Dit gebeurt aan de hand van marktonderzoek in de vorm van een online vragenlijst. In dit rapport worden de belangrijkste resultaten gepresenteerd. Het veldwerk van het onderzoek wordt verricht door onderzoeksbureau GfK. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van NVPI Film en het Nederlands Filmfonds.

Bekijk hier de Bioscoopmonitor 2024.

Beeld: De Terugreis