Wereldpremière RETROSPEKT op Toronto International Film Festival
Retrospekt*, de tweede speelfilm van de prijswinnende regisseur/scenarist Esther Rots beleeft zijn wereldpremière in het Contemporary World Cinema programma van het aankomende Toronto International Film Festival (TIFF). De film is geproduceerd door Rots Filmwerk (NL) en Column Film (NL) in coproductie met Serendipity Films (BE).
Gebruik makend van een zeer boeiende non-lineaire structuur vertelt Retrospekt het verhaal van Mette, een jonge moeder die worstelt met een van de actuele onrusten van ons bestaan, de ‘angst voor de grote leegte van nutteloosheid’, met al haar ambigue details, vragen en knulligheden. Wanneer op Mettes werk geen passende en veilige opvang kan worden gevonden voor Miller, haar cliënt die slachtoffer is van huiselijk geweld, neemt Mette haar tegen beter weten in op in huis.
Esther Rots’ debuutfilm Kan door huid heen* ging in wereldpremière tijdens de Berlinale 2009 en won meerdere prijzen op filmfestivals wereldwijd, waaronder de FIPRESCI Award in Transylvanië en de Ingmar Bergman International Debut Award in Gothenburg. Esther’s korte films Speel met me (2002) en Ik ontspruit (2003) beleefden beiden hun wereldpremière in Cannes.
Drie minoritaire coproducties zijn ook geselecteerd voor Toronto’s Contemporary World Cinema programma: Angel* van Koen Mortier (NL coproducent: Graniet Film) en Stupid Young Heart* van Selma Vilhunen (NL coproducent: Windmill Film), respectievelijk internationale en wereldpremière, en de Cannes winnaar Donbass* van Sergei Loznitsa (NL coproducenten: Graniet Film en Wild at Art).
Sergei Loznitsa's The Trial*, geproduceerd door Atoms & Void (NL), wordt gepresenteerd binnen de Wavelengths-sectie. De film gaat in Venetië Out of Competition in wereldpremière. Loznitsa gebruikt unieke archiefbeelden van de eerste showprocessen van Stalin en presenteert deze als een door een acteur geleide theatervoorstelling waarin openbare aanklagers, getuigen, verdachten en rechters tegen zichzelf liegen, tegenover het publiek en de wereld. The Trial registreert gebeurtenissen in de Pillar Hall van het State House of the Unions in Moskou in 1930, wanneer een groep van vooraanstaande economen en ingenieurs wordt aangeklaagd en beschuldigd van het beramen van een staatsgreep tegen de Sovjetregering.
Eerder maakte het festival al de selectie van een vijftal andere Nederlandse (co)producties bekend:
De wereldpremière van Rojo*, geregisseerd door Benjamín Naishtat (NL coproducent: Viking Film) vindt plaats binnen de Platform competitie.
De documentaires Heartbound* van Janus Metz (NL coproducent: BALDR Film) en Freedom Fields van Naziha Arebi (ondersteund door IDFA Bertha Fonds) gaan beiden in wereldpremière in TIFF Docs.
Voor de Short Cuts competitie is geselecteerd L’été et tout le reste*, van regisseur Sven Bresser en geproduceerd door IJswater Films (NL). De korte film viert eerst zijn wereldpremière in Venetië in de Orizzonti Short Films Competition. L’été et tout le reste gaat over Marc-Antoine en Mickael, die iedere winter achterblijven op het leeggelopen eiland Corsica. Net zoals hun vrienden zitten zij ook vol plannen om naar het vasteland te vertrekken. Lukt het Marc-Antoine om zijn vertrouwde omgeving te verlaten?
Tot slot is binnen de Short Cuts competitie ook This Magnificent Cake* van Marc James Roels en Emma De Swaef (NL coproducent: PEDRI animation) te zien, een Belgisch/Frans/Nederlandse coproductie die in mei in Cannes Quinzaine zijn wereldpremière beleefde.
De 43e editie van het Toronto International Film Festival vindt plaats van 6 – 16 september 2018.
*ondersteund door het Nederlands Filmfonds
(bron: EYE International)