Spring naar inhoudSpring naar footer

Toekenningen Vrijplaats voor ervaren scenaristen

In het kader van de Vrijplaats voor ervaren scenaristen heeft het Nederlands Filmfonds vier aanvragen gehonoreerd: van Mischa Alexander, Marjolein Beumer, Roelof Jan Minneboo en Ineke Smits.

Mischa Alexander ontwikkelt binnen de Vrijplaats Heldenmoed, samen met regisseur Pollo de Pimentel. Alexander schreef eerder onder meer de scenario’s van de films Dik Trom (Met Wijo Koek, 2010), Sportman van de Eeuw (2006) en Ellis in Glamourland (2004). Heldenmoed wordt een mozaïekfilm waarin acht mensen een drenkeling uit het water redden, en hierna worden geconfronteerd met de reden van hun bestaan, de waarde van het leven en hun eigen sterfelijkheid.

Marjolein Beumer werkt binnen de Vrijplaats aan Laura, Lori & Laurette. Beumer schreef onder meer de scenario’s van speelfilms Soof (2013) en Soof 2 (2016), De Storm (2009, samen met Rik Launspach) en Rendez Vous (met Dorien Goertzen, 2015). Laura, Lori & Laurette gaat over drie generaties vrouwen; een moeder, een grootmoeder en een dochter die worstelen met hun onderlinge verhouding totdat de oudste van het stel, de beroemde toneel- actrice Laurette Haverkamp, haar geheugen begint te verliezen en hulp nodig heeft.

Roelof Jan Minneboo benut de Vrijplaats voor de ontwikkeling van Le Pauvre Roi de Hollande, samen met regisseur Rolf van Eijk. Minneboo schreef recentelijk onder meer My Foolish Heart (met Rolf van Eijk, 2018) en The Gentle Indifference of the World (met Adilkhan Yerzanov, Un Certain Regard, Cannes, 2018). Le Pauvre Roi de Hollande is het verhaal van de broederstrijd die koning Lodewijk Napoleon aangaat met zijn broer, keizer Bonaparte. Dit heeft verstrekkende gevolgen voor de relatie met zijn vrouw Hortense en vooral zijn eigen ziel.

Ineke Smits ontwikkelt binnen de Vrijplaats White Noise. Smits schreef onder meer het scenario van Magonia (script Arthur Japin, o.b.v. gezamenlijk materiaal), De Vliegenierster van Kazbek (met Arthur Japin), die ze ook regisseerde, daarnaast maakte ze vooral documentaires en een aantal korte fictiefilms. White Noise vertelt het verhaal van de jonge Nederlandse Dee, die in de Georgische hoofdstad Tbilisi op drift raakt. Hoe te overleven in een grote, onbekende stad?

Met een Vrijplaats kunnen ervaren scenaristen, in principe hoofdverantwoordelijk voor minimaal twee eerdere speelfilms die in de Nederlandse bioscoop zijn uitgebracht, binnen een jaar in alle vrijheid een treatment of eerste scenarioversie van een oorspronkelijk idee verder ontwikkelen.

Het scenario of treatment is vernieuwend in aanpak of binnen het oeuvre van de scenarist. Gedurende deze periode kunnen zij ook een producent bij het project betrekken voor eventuele vervolgfases.

Tot vorig jaar verstrekte het Fonds vier vrijplaatsen aan ervaren scenaristen per jaar. In lijn met de beleidsprioriteit Talentontwikkeling, kondigde het Fonds begin dit jaar aan het aantal uit te breiden. Er zijn inmiddels acht vrijplaatsen toegekend. De laatste ronde om in te dienen voor Vrijplaats voor ervaren scenaristen heeft als deadline 17 oktober. Voor meer informatie, klik hier.