Spring naar inhoudSpring naar footer

GENERATION INCLUSION: Audiovisuele sector slaat handen ineen op zoek naar nieuw talent

De belangrijkste platforms uit de Nederlandse audiovisuele sector hebben de handen ineengeslagen voor een uniek talentontwikkelingstraject: Generation Inclusion. Vanaf vandaag kan iedereen met een goed idee voor een film of serie zich aanmelden op www.generationinclusion.com, om kans te maken op deelname aan dit traject.

Generation Inclusion gelooft in de kracht van inclusief medialandschap. Een landschap waarin iedereen zichzelf herkent in de vertelde verhalen, in series en in films. Waarin iedereen filmmaker kan zijn, ongeacht je afkomst, opleiding of ervaring. Om deze nieuwe generatie makers ruim baan te geven en hun stem te laten horen, heeft de sector de handen ineengeslagen voor Generation Inclusion.

Vanaf vandaag kan iedereen met een fantastisch idee voor een film of serie zich aanmelden op www.generationinclusion.com. Verder zijn momenteel door het hele land én in het Caribisch deel van het Koninkrijk scouts op zoek naar nieuw talent met nieuwe verhalen voor Generation Inclusion.

Vele professionals uit de industrie hebben zich aangesloten bij Generation Inclusion als scout, ambassadeur, coach, of maken deel uit van de selectiecommissie: Fadua el Akchaoui, Harriët Mbonjani, Maryam Hassouni, Robin Amatmoestar, Manoushka Zeegelaar Breeveld, Gwyneth Sleutel, Sabrina Sugiarto, Aydin Dehzad, Ernie Tee en vele anderen. ROSE stories leidt het project, het programma wordt verzorgd in samenwerking met KLEUR, DAFF, Scriptbank en FilmForward.

Traject en pitches

Geselecteerde deelnemers krijgen vier maanden de tijd om zichzelf en hun verhaal te ontwikkelen onder begeleiding van professionele (script)coaches. Daarnaast nemen ze deel aan trainingen, masterclasses een writersroom en netwerk events. Na vier maanden pitchen de deelnemers het ontwikkelde project aan de Generation Inclusion-partners. Bij interesse van een van de partners wordt het project doorontwikkeld en uiteindelijk geproduceerd.

Breed gedragen initiatief

De volgende partijen hebben zich al aan Generation Inclusion verbonden: RTL/Videoland, Amazon Prime Video, Netflix, ViacomCBS, YouTube en de Publieke Omroepen AVROTROS, BNNVARA, EO, MAX, HUMAN, KRO-NCRV, NTR, VPRO en het Nederlands Filmfonds. De partners investeren gezamenlijk op lange termijn in deze nieuwe generatie, en stellen hun kennis, netwerk en ervaring beschikbaar voor de makers van de toekomst.

Partners over Generation Inclusion:

Initiatiefnemer Antoinette Beumer, Hoofd Scripted Drama bij RTL/Videoland: “Het idee voor Generation Inclusion is ontstaan vanuit onze stellige overtuiging dat we alleen samen de industrie diverser en inclusiever kunnen maken. We willen investeren in een toekomstige generatie makers die een breder publiek aanspreekt dan dat wij nu al met elkaar doen. Fantastisch dat Generation Inclusion door zoveel mediapartijen is omarmd.”

Bero Beyer, Directeur-bestuurder Nederlands Filmfonds: "Het is bijzonder dat dit project sectorbreed gedragen wordt, door het Filmfonds, maar ook door de publieke en commerciële omroepen en streamingplatforms. Dat zegt iets over de noodzaak en urgentie van een dergelijk traject, dat bijdraagt aan een inclusieve en diverse representatie binnen het medialandschap. Opdat iedereen in Nederland zich kan herkennen in het culturele aanbod en al het talent in Nederland inclusief het Caraibisch gebied de kans krijgt zich te ontwikkelen. Het is aan allen in de sector, inclusief het Filmfonds om mede hiermee blijvend perspectief te creëren opdat we recht doen aan de naam GENERATION INCLUSION.”

Meer information vind je op generationinclusion.com.