Film Facts & Figures mei 2017
Het marktaandeel van Nederlandse films in de bioscoop daalde in 2016 van 18,8% naar 12,3%. In totaal waren 4,2 miljoen van de 34,2 miljoen bezoeken aan een Nederlandse film, goed voor € 32,8 miljoen omzet op een totale bioscoopomzet van € 287,7 miljoen. In bijna de helft van de andere Europese landen daalde het marktaandeel van films van eigen bodem. In Nederland is de daling van het marktaandeel mede het gevolg van Nederlandse publieksfilms die in 2016 gemiddeld minder publiek trokken. Daarentegen verdubbelde het aantal bezoekers aan Nederlandse arthouse en crossover films en verdriedubbelde het aantal bezoekers aan documentaires.
Het gemiddelde bioscoopbezoek per hoofd van de bevolking steeg in Nederland naar twee (2015: 1,9). In de meeste andere Europese landen steeg of stabiliseerde het bezoek per capita.
De totale marktopbrengsten stegen naar € 579 miljoen, gedreven door een sterke box office van € 287,7 miljoen (2015: € 275,8 miljoen) en de groei van video on demand (VOD) naar € 212 miljoen (2015: € 156 miljoen). Dit laatste is voornamelijk te danken aan abonnementsdiensten (SVOD) als Netflix. Bedragen zijn gebaseerd op schattingen voor VOD aangezien transparante data daarvoor ontbreken.
Nederlandse films wonnen 171 prijzen op internationale filmfestivals, tegenover 108 het jaar ervoor. 47 Nederlandse speelfilms werden geselecteerd op internationale A-filmfestivals, onder meer in Venetië, Locarno, Toronto en San Sebastian. De speelfilms en makers wonnen totaal 10 prijzen (evenals in 2015). Documentaires, animatiefilms, filmisch experiment en korte films en makers werden 160 keer geselecteerd voor A-filmfestivals en beloond met 17 prijzen (2015:7).
Klik hier om de PDF te downloaden.