Spring naar inhoudSpring naar footer

Europese cinema nadert grens van 1 miljard bezoekers

De European Audiovisual Observatory (EAO) publiceerde in samenwerking met de Marché du Film - de filmmarkt in Cannes - de brochure World Film Market Trends 2017, waarin het trends op de wereld filmmarkt analyseert. Waaronder de invloed van video on demand op de opbrengsten, de beschikbaarheid van Europese films op VOD en de publieksvoorkeuren wereldwijd.

Enkele key facts & conclusies:
• EU box office (GBO) daalde licht naar €7.04 miljard in 2016, bezoekersaantallen stegen naar 991 miljoen – hoogste niveau in EU sinds 2004
• Marktaandeel Europese films daalde licht naar 26.7% (EU films in NL: 23,9%). De grootste drijver van de groei: Amerikaanse films
• EU filmproductie steeg naar 1.740 feature films: 65%speelfilm (vooral meer 100% nationale producties), 35% documentaires
• De gemiddelde prijs van een bioscoopkaartje in de EU daalde voor het eerst in vijf jaar: van 7,4 euro naar 7,1 euro.
• Opbrengsten in Spanje, Frankrijk, Polen, Italië, Tsjechië en Slowakije stegen. Alleen in Duitsland en België daalde de opbrengst significant, met respectievelijk 12,3 en 10,9 procent.
• Het marktaandeel van Amerikaanse films in EU-landen groeide tussen 2012 en 2016 met 5,1 procent naar 67,4 procent. Fantastic Beasts and Where to Find Them is de enige (quasi-) Europese film die in 2016 in de top 20 van best bezochte films staat.
• Het marktaandeel van Europese films geproduceerd in de EU met deels Amerikaans geld daalde van 7,1 naar 3,6 procent. Europese films werden in de EU-landen net iets minder goed bezocht dan in 2015, een daling van 27 procent naar 26,7 procent.
• Vanaf 2012 daalde het bezoek aan Europese films in de EU-landen van 29,3 naar 26,7 procent. Er zijn nuances zichtbaar: in Frankrijk, Italië, Finland en Tsjechië steeg het marktaandeel Europese films.

VOD
De term video on demand wordt vaak op een verwarrende manier gebruikt, aldus de EAO, doordat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen SVOD of subscription vod (Netflix, HBO, Amazon) en TVOD of transaction vod (iTunes). Het onderscheid is volgens het EAO belangrijk omdat beide business models als het om film gaat concurreren met verschillende marktsegmenten.
TVOD is in de grond hetzelfde als dvd-verkoop/verhuur: transacties verlopen per film, het gaat bijna altijd om recente films, de focus ligt op het aanbieden van films en werkt volgens het principe van winstdeling tussen rechthebbenden en de aanbieder van de dienst. SVOD is vergelijkbaar met abonneezenders: abonnees hebben een catalogus ter beschikking waaruit ze kunnen kiezen, beschikbaarheid content afhankelijk van release-window, belangrijke focus op series, opbrengst op basis van abonnementen, niet frequentie of omvang gebruik content. Ook de groeicijfers verschillen: de groei van TVOD remt af, die van SVOD houdt aan.

• Een minderheid (47 procent) van Europese films die tussen 2005 en 2014 in Europese bioscopen verschenen, was beschikbaar op TVOD." Cijfers voor films geproduceerd tussen 2011 en 2015 zijn volgens het EAO positiever.
• Distributie op TVOD is lager dan theatrical: Recente Europese films die deels in het buitenland hun opbrengsten realiseerden werden in 10 landen uitgebracht terwijl diezelfde films op TVOD maar in 6 landen te zien waren.
• Gepercipieerde barrières om op TVOD uit te brengen blijken nog steeds hoog: technische kosten, rechten onderhandelingen met vele VOD operators, transactiekosten. In de meeste gevallen wordt een gebrek aan boxoffice succes gespiegeld op VOD behalve als geïnvesteerd wordt in een nieuwe marketing campagne.
• Aggregators spelen een steeds belangrijker rol. Deze partijen staan tussen de rechthebbenden en de platforms in en regelen / onderhandelen over rechten/territoria en regelen de technische aspecten van films en series op VOD uitbrengen. In Nederland zijn dat onder meer: http://galaxy.underthemilkyway.com/, http://www.docodigital.com/http://premieredigital.net/

Lees hier het persbericht van de EAO

VOD in Europa
De resultaten van de Cannes Conference: Is VoD growing the film pie? The impact of VoD on the Film Value Chain (Cannes, France) laten onder meer zien dat
• Meer dan de helft van de diensten in de EU bestaat uit catch up tv (als Uitzending Gemist), 16% is TVOD, 12% SVOD
• TVOD en SVOD op Europees niveau nog maar 3 % van de EU av-omzetten uitmaken.
• Gemiddeld 35% van de films op TVOD Europees zijn (46% US) en 31 Europees % op SVOD ( 57% US)
• Zichtbaarheid EU films op TVOD diensten: 10% nationaal, 23 Europees (niet nationaal) en 58 % US
• Promotie op TVOD diensten gaat voor 72% naar US films

Klik hier voor de hand out en de presentaties en hier voor de registratie van de conferentie.