Spring naar inhoudSpring naar footer

De Verbeelding wordt geprolongeerd

Gisteren werd tijdens een drukbezochte NFF bijeenkomst Van Biënnale tot Oscar, over speelfilms op de grens van beeldende kunst en cinematografie aangekondigd dat het Mondriaan Fonds en het Nederlands Filmfonds doorgaan met de Verbeelding. De Verbeelding biedt beeldend kunstenaars samen met filmproducenten de mogelijkheid een low budget film van speelfilmlengte te realiseren.

Het Nederlands Filmfonds en het Mondriaan Fonds organiseerden deze bijeenkomst in Filmtheater ‘t Hoogt om de ervaringen en mogelijkheden van de Verbeelding te bespreken. Hoe vinden beeldend kunstenaars en filmproducenten elkaar? Hoe zet je als kunstenaar de stap van galerie naar bioscoop?

De Amsterdamse Brit Steve McQueen is een beeldend kunstenaar die de overstap maakte van de Biënnale van Venetië naar het Kodak Theatre in Hollywood, waar hij eerder dit jaar de Oscar voor Beste Film in ontvangst mocht nemen voor 12 Years a Slave. Ook Pipilotti Rist (Pepperminta), Matthew Barney (Drawing Restraint 9), Miranda July (Me and You and Everyone We Know, The Future) en de Vlaming Nicolas Provost (The Invader) verbreedden de afgelopen jaren hun werkterrein. In Nederland werken Gerald van der Kaap, Fiona Tan en Erik van Lieshout op dit moment aan een speelfilm in het kader van De Verbeelding, een samenwerking tussen het Mondriaan Fonds en het Nederlands Filmfonds.

Toch lijkt het huwelijk tussen regisserende beeldend kunstenaars en filmproducenten met strakke begrotingen en dito planningen nog broos. Terwijl de kruisbestuiving tussen film en kunst voor alle partijen veel kan opleveren. Dick Tuinder sprak tijdens de bijeenkomst over zijn ervaringen met betrekking tot de productie van de film Winterland, die hij in het kader van de Verbeelding maakte. In het gesprek tussen Gerald van der Kaap, Floor Onrust (Family Affair Films), Dragan Bakema (Popov Film) en René Mendel (Interakt) kwam naar voren dat iedere samenwerking tussen kunstenaar en producent een ander karakter heeft. Het gesprek tussen Bart Rutten (Stedelijk Museum Amsterdam), Rutger Wolfson (IFFR) en Jaap Guldemond (Eye Filminstituut) richtte zich voornamelijk op de mogelijkheden van presentatiewijzen en publieksbereik. Barbara Visser concludeerde dat de Verbeelding een programma vol mogelijkheden is, maar dat er moet worden gekeken naar de essentie: het stimuleren van verbeeldingskracht, vrijheid en kwaliteit.

De eerstvolgende indiendatum voor de Verbeelding is 7 oktober 2014. Hier is meer informatie te vinden: http://www.filmfonds.nl/film-producties/new-screen-nl/realisering