Spring naar inhoudSpring naar footer

Bioscoopbezoek in de EU: 2017 was een goed jaar. Nederland bij groeilanden.

Het bioscoopbezoek in Europa blijft in 2017 onverminderd hoog. Dit is op basis van voorlopige cijfers tijdens het 68ste Berlijn International Filmfestival bekendgemaakt door de European Audiovisual Observatory (EAO).

In lijn met de hoge bezoekcijfers van de afgelopen 2 jaar schat de Observatory dat het bioscoopbezoek in Europa in 2017 met 0,7 % licht gedaald is naar 985 miljoen verkochte kaartjes.

Dit is 6.6 miljoen lager dan in 2016, maar vertegenwoordigt nog steeds de twee na hoogste cijfers sinds 2004. De resultaten van 2017 tonen de herwonnen kracht van de Europese bioscoopmarkt die tussen 2010 en 2014 juist afnam. Als niet-EU territoria worden meegenomen, toont 2017 met meer dan 1.29 miljard verkochte bioscoopkaartjes de hoogste bezoekerscijfers van de afgelopen decennia.

In tegenstelling tot 2015 en 2016 laat het bioscoopbezoek in 2017 in Europa per land een minder homogeen beeld zien. Van de 25 EU markten steeg het bezoek steeg in 13 markten, daalde het in 7, en bleef het stabiel in 5. De lichte daling van de Europese bezoekcijfers werd voornamelijk veroorzaakt door een afname in Italië (-14.7 miljoen, -12.9%) en relatief matige prestaties in Frankrijk (-3.8 miljoen, -1.8%). Van de grote 5 EU markten lieten alleen Duitsland en het Verenigd Koninkrijk een toename in bioscoopbezoek zien (respectievelijk +2.4 miljoen, +1.4% en +1.2 miljoen, +1%) terwijl het bezoek records brak in Polen (+4.5 miljoen, +8.7%), Nederland (+1.8 miljoen, +5.3%), Roemenië (+1.5 miljoen, +11.3%) en Slovakije (+1.0 miljoen, +18.1%).

Volgens Media Salles, dat meer landen in Europa onderzoekt, is het bioscoopbezoek in 2017 in 36 landen totaal met 2,1% gestegen naar 1,329 miljard.

Klik hier voor het Engelstalige bericht van de EAO.