Spring naar inhoudSpring naar footer

Resultaten bioscoopbezoek 2017

Het bioscoopbezoek is voor het tiende achtereenvolgende jaar gestegen naar bijna 36 miljoen bezoekers, zo maakten Filmdistributeurs Nederland en de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters bekend.

Het bezoek aan Nederlandse film steeg licht met 2,97% naar 4,32 miljoen bezoekers (marktaandeel 12%). Ook de omzet voor Nederlandse films steeg met 1,79% naar 33,42 miljoen euro (marktaandeel 11,08%). In totaal werden er 56 Nederlandse speelfilms en documentaires uitgebracht ten opzichte van 58 in 2016. Het medialandschap is de afgelopen jaren door digitalisering in sneltreinvaart veranderd. De belangstelling voor arthousefilms en documentaires in de afgelopen jaren blijft zich positief ontwikkelen maar de belangstelling voor de Nederlandse publieksfilm is sinds vorig jaar niet aangetrokken. De resultaten bevestigen opnieuw dat het noodzakelijk is met een kwalitatief sterker, meer onderscheidend en beter gespreid filmaanbod te komen. De Nederlandse kinder- en jeugdfilm blijft, zoals ook de afgelopen jaren, een belangrijk anker. Dikkertje Dap deed het voor een film gericht op de jongste doelgroep met ruim 250.000 bezoekers opvallend goed.

De veranderde context waar de sector mee te maken heeft vergt ook op andere fronten actie: Integraal film- en mediabeleid is nodig om aan te kunnen sluiten bij de internationale ontwikkelingen van high end series, de disbalans tussen partijen in de keten productie, distributie en exploitatie ten aanzien van investeringen in en opbrengsten van filmproducties dient via regelgeving doorbroken te worden, er moet een einde komen aan het gedoogbeleid van piraterij en vaart te worden gezet achter de implementatie van filmeducatie en mediageletterdheid in het onderwijs.

Lees hier het persbericht van NVBF en FDN.