Vernieuwing

Het Filmfonds ondersteunt experimentele maakprocessen buiten bekende formats en visuele codes met als doel te zorgen voor een kruisbestuiving van die kunstuitingen met de traditionele cinema. Het experiment hoeft daarbij niet per se als categorie of genre te worden opgevat. Vervaging van genres en experiment met filmtaal passen juist in het hedendaagse, meer eclectische medialandschap. Naast de experimenteerruimte binnen talentontwikkeling biedt het Filmfonds, via samenwerkingsprojecten en het loket onderzoek en experiment, geoormerkte vrije experimenteerruimte aan makers die de grenzen van de cinematografie verkennen.

Vanuit het reguliere budget voor O&E kregen drie projecten een ontwikkelingsbijdrage. Vier makers konden hun project gaan realiseren: Barbara Meter, Erik van Lieshout, Guido Hendrikx en Simone Bennett. Ook gingen twee bijdragen voor O&E naar de realisering van een minoritaire coproductie. Tot slot kreeg Wendelien Oldenborgh een afwerkingsbijdrage.

Partner: Mondriaan Fonds

De Verbeelding, een tweejaarlijks samenwerkingsproject van het Mondriaan Fonds en het Filmfonds, richt zich op films op het snijvlak van beeldende kunst en cinematografie die de artistieke potentie hebben om door internationale filmfestivals geselecteerd te worden. Geselecteerde beeldend kunstenaars krijgen de mogelijkheid om samen met filmproducenten een artistieke film van speelfilmlengte te realiseren.

In 2020 selecteerde een externe adviescommissie twee filmprojecten voor een realiseringsbijdrage: East of Noon van Hala Elkoussy en The Gospel According to Matthew van Renzo Martens. Beiden ontvingen een realiseringsbijdrage van maximaal € 450.000 per project. Deze twee titels werden geselecteerd uit de vier projecten die in 2019 al een ontwikkelingsbijdrage ontvingen. Uiterlijk eind 2021 gaan de twee gerealiseerde films in première, in principe gevolgd door roulatie in de Nederlandse bioscoop.

De Verbeelding-projecten Dreamlife van Melvin Moti (producent KeyFilm) en Kala Azar van Janis Rafailidou (producent SNG Film) gingen hen voor. Deze titels werden geselecteerd voor IFFR 2020, waar Kala Azar een KNF Award won. Deze laatste titel reisde daarna verder naar de European Film Market tijdens de Berlinale, naar het Panorama/Contemporary World Cinema-programma in Vancouver International Film Festival en de Spotlight-selectie van het New Zealand International Film Festival.

Ter ere van het tienjarig bestaan van deze samenwerking werd in 2018 het online platform deverbeelding.site gelanceerd. Hier is informatie te vinden over alle eerder ondersteunde projecten en hun makers.

Partner: Stimuleringsfonds Creatieve Industrie

In 2020 vond de tweede selectieronde plaats voor deze gezamenlijke regeling voor interactieve en immersieve mediaproducties. Deze regeling verving in 2019 de Non-fictie Transmediaregeling. Voor Immerse\Interact komen artistieke projecten in aanmerking die een dragende filmische component bevatten (naast design of interactiviteit) en waarin storytelling - zowel fictie als non-fictie - in relatie tot interactieve media of virtual en augmented reality (360-graden video, VR, XR) centraal staat. Ook cross-overs in de vorm van transmediale producties en installaties kunnen in aanmerking komen. Een aantal van de eerste projecten binnen de Immerse\Interact-regeling werd geselecteerd voor de Gouden Kalf-competitie voor Beste Interactive 2020: #VerlorenJongensZullenWinnen (Polina Medvedev en Isaura Sanwirjatmo, producent Studio Isaura San), Big Village (Beri Shalmashi en Lyangelo Vasquez, producent Kaliber Film) en More Moiré² (Philip Vermeulen, producent Studio Philip Vermeulen).

In 2020 werd voor de vierde keer een Filmfonds DocLab Interactive Grant beschikbaar gesteld. Het Filmfonds werkte hiervoor samen met IDFA DocLab, het internationale platform voor multidisciplinaire documentairemakers en mediakunstenaars. Het Filmfonds stelde een bedrag beschikbaar van € 20.000, verdeeld over drie projecten van hoogwaardige artistieke kwaliteit.

Deze initiatieven moeten experimentele samenwerkingen binnen een internationale context mogelijk maken en zowel grenzen als disciplines overstijgen. De drie projecten die financiering kregen waren de full-dome film Echoes of Silence waarin regisseur Tamara Shogaolu onderzoekt hoe verschillende culturen het geluid van de ruimte in film verbeelden; Afscheidstournee, waarin De Warme Winkel een radicale poging doet om een klimaatneutraal toneelstuk te creëren; en de multimedia installatie 24H Sunrise/Sunset door mediakunstenaar Dries Depoorter en singer-songwriter Shishani Vranckx. Ondanks de pandemie konden de drie projecten in november 2020 in het IDFA Doclab programma worden gepresenteerd.

Het aantal aanmeldingen was ook dit jaar weer groter. Blijkbaar gebruikt een nieuwe lichting makers verschillende disciplines en nieuwe media steeds vaker in een vrijere context. Voor het tweede achtereenvolgende jaar ondersteunde het Filmfonds ook DocLab Academy, een op maat gemaakt traject voor Nederlandse makers van immersieve en interactieve projecten. Van de eerder ondersteunde projecten werden zowel Kaspar (Piotr Wieniewicz, co-producent RNDR) als nerd_funk (Mamali Shafahi, producent Alllesss) voor het CPH:DOX 2020 geselecteerd. Die laatste titel won op het NFF het Gouden Kalf voor Beste Interactive 2020. The Industry VR (Mirka Duijn, producent Stichting Submarine Channel) werd in de herfst geselecteerd voor de IDFA DocLab Competition for Immersive Non-Fiction.