Lockdown Cinema – Love in a Bottle

Lockdown Cinema – Love in a Bottle

In juli werd Lockdown Cinema geïnitieerd als onderdeel van ons pakket COVID-19 steunmaatregelen. Deze eenmalige regeling richtte zich op projecten die de beperkingen van de lockdown omzetten naar filmische kracht. De ontvangen aanvragen toonden de veerkracht, creativiteit en diversiteit van de Nederlandse filmindustrie en maar liefst elf projecten werden er geselecteerd. Tijd om eens terug te kijken naar de projecten die een toekenning kregen. Hoe is het hen vergaan? Elke week richten we de schijnwerpers op een ander project: Paula van der Oest over Love in a Bottle:

In de lock-down tijd (alles lag plat) begon ik te schrijven aan een kleine film die twee bevriende acteurs, één in Amsterdam (Hannah Hoekstra)  en één in Londen(James Krishna Floyd), zouden kunnen filmen elk met een eigen telefoon. Een liefdesfilm. Ik Face-Timede steeds met Hannah en James en paste mijn scenes aan en het experiment groeide uit tot een echt script. En opeens was er de regeling voor Covid-projecten. Ons bedrijf besloot de film op te zetten -naast enkele vaste heads of departments waar ik altijd mee werk- met medewerking van ongeveer twaalf stagiairs, de meesten van de filmacademie. Ik vond dat ze goed bij de vorm en thematiek van de film pasten en bovendien vond ik dat we iets moesten doen voor al die studenten die nu in de Covid-ellende zaten.
"Aanvankelijk was het plan om simultaan te draaien in Amsterdam en Londen, maar toen er geen geld uit Londen kwam leek het ons logistiek en technisch een stuk handiger om beide locaties in Amsterdam te zoeken (waarbij één locatie dus doorgaat voor Londen). We hebben negen dagen (tussen 14 en 30 augustus) simultaan gedraaid op twee locaties, met hele kleine crews. Mijn cameraman zat met een regie-assistent op de ene locatie en ik op de andere en we wisselden per dag van locatie. Ik regisseerde via Zoom. We draaiden op go pro’s (die doorgingen voor telefoons) en fotocamera’s. De personages zien elkaar alleen als ze met elkaar bellen.
De laatste dag was een exterieurdag waarbij we wel op een klassieke manier draaiden met een cameraman achter de camera en een kleine crane etc.
Na tien dagen begon het montage-proces, dat heeft geduurd tot vorige week woensdag. Het beeld zit op slot. Reacties van testpubliek waren goed. We zijn nu bezig met geluidsmontage en muziek. Op 4 december was de laatste mixdag. Een releasedatum is nog niet bekend.