Spring naar inhoud Spring naar footer

Bioscoopmonitor 2017 verschenen: bezoek Nederlandse film gestegen

De Bioscoopmonitor 2017 brengt de belangrijkste informatie over de demografische kenmerken van de bioscoop- en filmtheaterbezoeker in Nederland.

Groei in het bioscoopbezoek
Het bioscoop- en filmtheaterbezoek is in 2017 wederom gegroeid. Het aantal verkochte bioscooptickets is gestegen van 34,2 miljoen in 2016 naar 36 miljoen in 2017 (+5,3%). Het aantal verkochte tickets in filmtheaters is met 3,6% gestegen naar 2,9 miljoen in 2017.

Groei marktaandeel 55-plussers ten koste van kinderen en tieners
Hoewel het bereik en de bezoekfrequentie van 55-plussers nog altijd lager zijn dan die van andere leeftijdsgroepen, is het marktaandeel van 55-plussers sinds 2007 gestegen van 12% naar 20%. Tegelijkertijd is het aandeel van 4- tot en met 17-jarigen in het bioscoopbezoek gedaald van 25% in 2007 naar 15% in 2017. Het aandeel van deze groep in de Nederlandse bevolking is echter veel minder sterk gedaald, namelijk van 18% naar 15%. Het bereik en de bezoekfrequenties van de 4- tot en met 17-jarigen zijn in 10 jaar tijd dan ook niet of nauwelijks gestegen, in tegenstelling tot alle andere leeftijdsgroepen.

Groei Nederlandse films
Na een sterke daling in 2016 is het bezoek aan Nederlandse films in 2017 met 4,2% gestegen, van 4,2 naar 4,3 miljoen verkochte bioscooptickets. Nederlandse films hebben in 2017 met name meer kinderen en tieners (6 tot en met 15 jaar) getrokken. Een mogelijke verklaring hiervoor is het succes van een aantal individuele titels zoals DIKKERTJE DAP, DUMMIE DE MUMMIE 3 en MISFIT. Ook in Zeeland was het bezoek aan Nederlandse films beduidend hoger dan in 2016. Dit zou verklaard kunnen worden door de regionaal georiƫnteerde romantische komedie WEG VAN JOU; in Zeeland de best bezochte film van 2017.

Lees de volledige Bioscoopmonitor 2017 hier.