Film- en televisiedrama voegt significant waarde toe aan andere delen van de creatieve industrie

Film- en televisiedrama voegt significant waarde toe aan andere delen van de creatieve industrie

De productie van film en tv-dramaproducties levert naast culturele en sociale waarde een significante economische bijdrage aan andere onderdelen van de creatieve industrie. Het internationale onderzoeksbureau Olsberg SPI onderzocht het fenomeen wereldwijd en voerde gericht onderzoek uit in Nederland*, Denemarken, Australië en Zweden. De resultaten van het zogenaamde ripple effect zijn gepubliceerd in het onderzoek 'Film and the Creative Economy: How Film and Television Drama Productions Grow the Creative Industries.'

Het onderzoek laat zien dat van de productie-uitgaven gemiddeld tussen de 38% (film) en 47% (tv-drama een economische spin off heeft in de vorm van uitgaven en werk in andere onderdelen van de creatieve industrie**.

Filmproducties: 38% van de uitgaven naar andere onderdelen creatieve industrie

 

Olsberg Film

TV-dramaproducties: 47% van de uitgaven naar andere onderdelen creatieve industrie

Olsberg TV

Economische effecten werden waargenomen in deze onderdelen van de creatieve industrie:

  • Andere televisieproducties
  • Uitgeverij
  • Reclame, marketing en PR
  • Mode en textiel
  • Muziek
  • Beeldende kunst
  • Podiumkunst
  • Digital industries
  • Design
  • Architectuur
  • Ambacht
  • Musea, galerieën, bibliotheken en archieven

Onderzochte onderdelen creatieve industrie
(composition of the Creative Industries):

Olsberg matrix

De businessmodellen van film en TV-drama zijn verschillend. Echter, de feitelijke productie maakt gebruik van grotendeels dezelfde faciliteiten, diensten en professionals voor en achter de camera en in de postproductie. Daarbij leunt TV-drama grotendeels op de infrastructuur voor film die ook al langer bestaat. Met name in productiesectoren met een bescheiden omvang is de mobiliteit van de workforce groot tussen film en TV-drama maar ook naar andere delen van de sector zoals podiumkunsten en muziek.

*In Nederland belandde bij de speelfilm Bloed, Zweet en Tranen (producent Lemming Film) 44% van de productie-uitgaven in een andere sector van de creatieve industrie en van de televisieserie Ramses (producent De Familie) 58%.

**De Nederlandse creatieve industrie  - volgens Dutch Creative Council:
- bestaat uit 144.100 bedrijven (11% van alle bedrijven in NL), en 186.000 fte’s (2,6%)
- bestaat voor meer dan 40% uit ZZP’ers, en verder vooral MKB’s.
- groeit al jaren sneller dan alle andere sectoren, met een gemiddelde over 2005-2015 van 2,3% per jaar tegenover een landelijk gemiddelde van 0,4%;
- is verantwoordelijk voor 1,8% procent groei van het BNP per jaar;
- heeft een jaarlijkse omzet van € 16.800.000.000 (2,8% van het BNP) en
- een toegevoegde waarde van € 11.802.000.000 in 2015.

bronnen: http://www.creative-council.nl/de-creatieve-industrie
Monitor Creatieve Industrie 2016 | CBS Monitor Topsectoren 2016

Lees hier het volledige rapport Film and the Creative Economy: How Film and Television Drama Productions Grow the Creative Industries van het internationale onderzoeksbureau Olsberg SPI.