Terugblik Connecting Dutch Docs op IDFA 2022

Terugblik Connecting Dutch Docs op IDFA 2022

Op donderdag 17 november organiseerde het Nederlands Filmfonds de IDFA 2022 Industry Talk ‘Connecting Dutch Docs in a changing market’. De sessie was gericht op de reflectie van de positie en het perspectief van Nederlandse documentaires op de internationale financierings- en distributiemarkt. Zo’n 170 professionals uit de Nederlandse internationale filmsector waren in de zaal aanwezig.

Aan het begin van de sessie kreeg het publiek achtergrondinformatie en discussievragen van de vijf sprekers.  Keynote speaker Mandy Chang - Global Head of Documentaries bij Fremantle sprak over de distributie van de Nederlandse documentaire op de internationale markt. ‘Het gaat niet alleen om forums en fondsen, je moet als filmmaker en producent door een complex web navigeren en de waarde ligt vooral in netwerken en ontmoeten. In een vroeg stadium nadenken 'wie is mijn publiek' is essentieel. Het gaat niet om controle over iemands film, maar: is deze film gemaakt met een publiek voor ogen?’

Gedurende anderhalf uur werden de bezoekers betrokken bij een levendig debat over actuele ontwikkelingen in de Nederlandse documentaire-sector en de aansluiting van Nederlandse documentairemakers bij de internationale eisen en standaarden. Onder andere onderwerpen als ‘die andere stem in de montagekamer – hoe kijken zij naar jouw film?’ en de universele aantrekkingskracht van een lokaal verhaal kwamen langs. De dialoog werd gestimuleerd door vijf sprekers uit de (internationale)film industrie: Stephanie Fuchs (Manager Autlook Filmsales), Raul Niño Zambrano (Creatief Directeur - Sheffield Docfest), Tereza Simikova (Hoofd industrie en opleiding - CPH:DOX*) en moderator Margje de Koning (Artistiek Directeur - Movies that Matter).

MM2022117-IndustryTalks-4

Uit de discussie kwam onder meer naar voren dat de internationale focus en aansluiting voor veel Nederlandse documentairemakers een uitdaging vormt. Onder andere bezoeken aan buitenlandse festivals en markten door Nederlandse makers en producenten zou een bijdrage kunnen leveren aan een betere aansluiting, met als potentieel resultaat creatieve kruisbestuiving, financiering en uitbreng van Nederlands/internationale coproducties.

Beeld: IDFA 2022