Audiovisual services in Europe: Focus on services targeting other countries

Audiovisual services in Europe: Focus on services targeting other countries

Een groeiend aantal audiovisuele diensten in Europa- met name recent opgerichte platforms van omroepen en on demand diensten - richt zich op buitenlandse kijkers. In een aantal gevallen hebben zij een sterke aanwezigheid en invloed op deze landen. Dit blijkt uit het recente rapport “Audiovisual Media Services in Europe: Focus on Services Targeting Other Countries” door de European Audiovisual Observatory.

Klik hier voor het volledige rapport.

Een derde van de tv-kanalen en on demand diensten in de EU zijn specifiek gericht op buitenlandse markten.

  • Deze tv-diensten zijn eigendom van 44 moederbedrijven, 26 van Europese origine, 15 van Amerikaanse origine en 3 overige.
  • De spelers hebben een significant sterke aanwezigheid in de markt: in 7 Europese landen (Hongarije, Nederland, Zweden, Franse gemeenschap van België en Denemarken, het Franssprekende deel van Zwitserland en Noorwegen) is het cumulatieve publieksaandeel van deze gerichte tv-diensten groter dan 20%.
  • Het Verenigd Koninkrijk vormde in 2016 de leidende Europese hub voor lineaire en on demand audiovisuele diensten gericht op buitenlandse markten. Andere landen zijn onder meer Tsjechië, Nederland en Luxemburg.
  • Verschillende grote aanbieders van betaalde on demand diensten vanuit de VS hebben Europese dochterbedrijven opgericht om in deze markten te kunnen opereren. Dit zijn onder meer Amazon, Netflix en iTunes.
  • De meerderheid van de gemiddelde beschikbare tv kanalen is buitenlands met een marktaandeel voor tv (84%) hoger dan voor on-demand diensten (74%).
  • Totaal 75 Amerikaanse betaalde on demand diensten waren in 2016 beschikbaar in Europa, inclusief land- en taal specifieke diensten van leidende spelers als Google en Microsoft.