Nieuw Experimenteel #1

Nieuw Experimenteel #1

In deze eerste nieuwsbrief Nieuw Experimenteel worden vier recente producties besproken, gemaakt met een bijdrage van de regeling Filmisch Experiment van het Filmfonds. Tevens in deze uitgave links en wachtwoorden naar de site waar de films de komende drie maanden, tot en met 16 juni 2017 integraal te bekijken zijn.

Om de nieuwsbrief te bekijken, klik hier.  Bekijk deze nieuwsbrief beeldvullend en bladerend van links naar rechts, voor het beste filmische resultaat. 

In dit nummer:

Sinds 2011 schreef Joris Luyendijk voor de Engelse krant The Guardian een blog waarin hij, met een antropologische blik de bewoners van de Londense financiële wereld ondervroeg en portretteerde. Zijn bevindingen werden in 2015 verzameld in de bestseller “Dit kan niet waar zijn.” Regisseur Clara van Gool had vervolgens het lumineuze idee om deze onthutsende schets van menselijke bewegingen te vertalen naar een dansfilm (Voices of Finance) die, net als de Londense handelaren in hun metier, de grenzen van het medium opzoekt. Op verzoek van de redactie blikt de schrijver terug op de mensen die hij destijds sprak en de wezens die zij in de film zijn geworden.

Er zijn op de hele wereld ongeveer tien mensen die met hetzelfde bezig zijn als zij, zegt Esther Urlus. In haar studio bij Worm, Rotterdam, experimenteert ze met bijna vergeten filmische technieken. Ze doet alles zelf. Onlangs ging op International Film Festival Rotterdam haar jongste productie Deletion in première. Kunsthistorica en schrijfster Joke de Wolf, zelf gespecialiseerd in 19-de eeuwse fotografie, ging bij haar op bezoek.

De Geschiedenis van het Experiment, deel I en II. Een persoonlijke verkenning door de consulent Filmisch Experiment van het experimentele landschap door de eeuwen heen.

In 2014 ging de film Werk van Erik van Lieshout in première. “En daarna is er helemaal niets gebeurd met die film!” zegt de kunstenaar/filmer. Dat is niet helemaal waar, maar onterecht is de verbazing van de maker niet. Werk is een zeer aanstekelijke, opgeruimd rommelige en inspirerende film. Zo een die ieder kind moet zien alvorens een beroepskeuze te maken. Op verzoek van de redactie bekeek kunstenaar in ballingschap Peter Klashorst – ooit net zo beroemd en gevierd als Erik van Lieshout – de film en geeft ons ondertussen een indruk van zijn leven in de tropen. Dick Tuinder schreef een kort portret over de verschillen en overeenkomsten tussen beide kunstenaars.

In 2015 en 2016 maakte Gerald van der Kaap opnames voor zijn film Beyond Index die hij realiseerde binnen het kader van De Verbeelding. Geheel opgenomen in China met cameraman Yu Likwai en een Chinese cast en crew. Rondom het ter perse gaan van deze nieuwsbrief is de film, op een paar titels na, zo goed als voltooid. In de nieuwsbrief beelden uit de film.