Spring naar inhoudSpring naar footer

FAQ Cypher Cinema

De regeling Cypher Cinema

Met autodidacten bedoelen we bij Cypher Cinema: filmmakers die geen opleiding volgen of hebben afgerond tot filmmaker aan een audiovisuele hbo-opleiding. Denk daarbij aan:

  • Iemand die ‘self-taught’ is: als je jezelf schrijvend en/of regisserend het vak hebt geleerd.
  • Vakmensen met commerciële ervaring in de AV-sector, bij bijvoorbeeld lokale omroepen, voor reportages, muziekvideo’s, reclames.
  • Als je ‘opleiding’ tot filmmaker niet verder gaat dan cursussen en/of stages, ben je ook autodidact.
  • MBO’ers van media-opleidingen worden over het algemeen niet gezien als artistiek autonome makers, om die reden komen jullie dus óók in aanmerking voor Cypher Cinema.
  • WO-opgeleide makers (bv. Beroepsgeoriënteerde Master Fictie/Docu van de Universiteit van Amsterdam, of Bachelor/Master Visuele Antropologie van de Universiteit Leiden, Artistic Research programma’s). Ook deze makers hebben wel een opleiding gehad, maar de afstand tot de professionele filmsector is groot.
  • Makers die in een vroeg stadium hun professionele vakopleiding op hbo-niveau niet hebben afgemaakt. Let op: afgehaakt tot maximaal jaar drie van vierjarige bacheloropleidingen.

‘Switchers’ die ook in aanmerking komen zijn bijvoorbeeld:

  • Acteurs & actrices die de stap naar filmregie maken;
  • aanvragers die een docentenopleiding Film, Theater of Acteren hebben gevolgd;
  • crewleden die wel filmsetervaring hebben, maar nu de stap naar regie voor film willen maken, en dus naar zelfstandig aanvrager;
  • theaterregisseurs die de stap naar filmregie zetten.

Twijfel je of je in aanmerking komt? Neem contact op met de contactpersoon op deze pagina.

  • Makers die een professionele filmopleiding in Nederland of het buitenland hebben afgerond.
  • Makers die vier jaar filmopleiding hebben gedaan, maar niet een diploma hebben ontvangen.
  • Iedereen die niet tenminste één zelfstandig werk, of, niet twee in opdracht gemaakte werken kan aanleveren.

Deze makers kunnen wellicht niet voor deze regeling aanvragen maar komen wellicht wel in aanmerking om aan te vragen bij andere regelingen van het Filmfonds.

Cypher Cinema is een regeling voor autodidacte professionele filmmakers: jong, oud en iedereen er tussenin.

Neem contact op met de projectbegeleiders van bijvoorbeeld de regelingen Filmfonds Shorts of Onderzoek & Experiment om te kijken welke trajecten voor jou open staan als maker.

Ja, dit mag.

De aanvraag

Om je aan te melden voor een account in Frame vragen we alleen je contact en persoonsgegevens, je hebt verder geen documenten nodig om je te registreren. De specifieke bijlagen voor deze regeling die moeten worden bijgevoegd, kun je terugvinden op de webpagina van de Cypher Cinema regeling.

In het Nederlands. Vanwege de toegankelijkheid van de aanvragen en de begrijpelijkheid voor de commissie zijn alle aanvragen in het Nederlands. Wil je stukken van het script in een andere in Nederland gesproken taal of dialect schrijven, geef dit dan aan in de aanvraag op zo’n manier dat het begrijpelijk is.

De aanvrager

Een productiemaatschappij is bij aanvragen voor filmproducties in de meeste gevallen de aanvrager, maar er zijn ook regelingen waarvoor je geen producent nodig hebt, onder andere:

Kijk per regeling onder het kopje Wie kan aanvragen voor actuele informatie.

In te leveren materiaal

Als streaming link, eventueel met een wachtwoord. Let op: deze link moet de komende maanden open staan zodat wij het werk kunnen zien.

Nee, we willen niet hoeven zoeken naar materiaal dat jouw filmmakerschap goed reflecteert. Maak het de commissie die moet oordelen zo makkelijk mogelijk: lever alleen films aan die een goed beeld van jou als filmmaker/regisseur geven. Een goed gewaardeerde film waar jij alleen de catering hebt verzorgd, geeft dus geen goed beeld van jou als filmmaker. Eventueel kun je naar meegestuurd werk refereren in de 1 A4/3 minuten video waarin je op je makerschap reflecteert.

Een filmplan begint in de ontwikkelingsfase heel klein, bijvoorbeeld met alleen een idee voor je film, een logline, wat foto’s voor een cinematografische sfeerimpressie (denk: 1 A4 of 3 minuten video), en groeit door de ontwikkeling uit tot een groot plan waarin je regievisie staat, het treatment of scenario, je moodboard en een animatic in staan. Je filmplan groeit verder uit zodat je uiteindelijk naar de realiseringsfase kunt en iedereen van de crew op de set tot de editor in de post-productie weet wat voor film jullie aan het maken zijn en welk plan daaraan ten grondslag ligt. Het is het plan waardoor jouw filmidee realiteit kan worden.

Lever alleen films aan die een goed beeld van jou als filmmaker/regisseur/scenarist geven, of als dit eerdere werk ervaring heeft opgeleverd die relevant is voor het filmidee waarmee je aanvraagt. Als je al 15 jaar professioneel bruiloftsfilms maakt en nu een bruids-horrorfilm wil maken, dan is het relevant. Zie ook de vraag: Heeft het zin om zoveel mogelijk films in te sturen?

In de ontwikkelingsfase doe je (al dan niet samen met een producent) onderzoek naar het onderwerp en ontwikkel je het filmidee uit tot een treatment en een scenario. Je denkt na over hoe de film er uit moet zien, wie je in de cast zou willen hebben en je stelt je team samen. Het is de fase waarin je al het voorbereidende werk voor het maken van de film doet. In deze fase is het nog niet nodig dat er een producent aan het project verbonden is, in de realiseringfase is dit vrijwel altijd nodig.

De bijdrage voor ontwikkeling besteed je onder andere aan uren voor scenarist, onderzoek, proefopnamen en dergelijke. Hierbij een linkje naar het werkplan voor de ontwikkelingsfase die voor allerlei soorten films wordt gebruikt, ter inspiratie voor wat je kunt doen met een ontwikkelingsbijdrage: https://www.filmfonds.nl/nl/page/4295/werkplan-2017

Het begrotingsmodel van de Ontwikkelingsfase bij Teledoc Campus (een documentaire-talentontwikkelingstraject) is ook inzichtelijk voor wat voor kosten subsidiabel zijn bij een documentaire: https://www.filmfonds.nl/nl/page/5364/begrotingsmodel-teledoc-campus-ontwikkeling

Wil je nog meer browsen, bijvoorbeeld even kijken bij een begroting voor Animatie films, dan vind je hier onze reglementen tot begrotingsmodellen: https://www.filmfonds.nl/over-het-nederlands-filmfonds/reglementen-en-procedures

Als je vrijwel helemaal klaar bent met het ontwikkelen van het filmidee, het scenario, en het artistieke onderzoek voor de film, dan kom je in de realiseringfase terecht. Je weet dan waar de film over gaat, hoe die er uit gaat zien, wat er moet gaan gebeuren op de set en wie er (idealiter) in je team zit. Je bent kortom klaar om in productie te gaan en de film te gaan draaien, afwerken en uitbrengen. Op dat moment is het tijd om een aanvraag te doen voor Realisering. Tijdens deze fase wordt de film gemaakt en afgewerkt – productie en post-productie.

Bij de regeling Cypher Cinema kan dit niet. Wil je direct of binnenkort met een korte film in productie gaan en werk je samen met een producent, kijk dan bij de voorwaarden van andere regelingen, bijvoorbeeld de regeling Filmfonds Shorts. Bij een ingediende aanvraag voor Realisering zal het Filmfonds de aanvraag beoordelen vanuit inhoudelijk, zakelijk en productioneel oogpunt.

Bij Cypher Cinema zal een onafhankelijke selectiecommissie de ingediende plannen beoordelen en daarover advies uitbrengen aan de directeur-bestuurder.

Lever referenties aan in een (Word-)document van max max. 2 personen, 1 pagina van A4-formaat per referentie, geschreven door de referent (een opdrachtgever of producent) met een heldere omschrijving van het project, de functie van de referent en jouw functie daarbinnen als filmmaker. Je mag maximaal twee referenties aanleveren in je dossier.

In een referentiebrief gaat een (voormalig) opdrachtgever of producent (max. 2 personen, 1 pagina van A4-formaat per persoon) dieper in op jouw artistieke en productionele kwaliteiten als filmmaker. Ga er van uit dat wij niet weten wat je professionele achtergrond precies is, dus jij kunt het beste inschatten wie jou als regisseur/filmmaker het best kent. Als je voorheen vooral commercieel werk gemaakt hebt (dat je nu ook instuurt), dan is het fijn als een opdrachtgever ook referent is – die kan namelijk reflecteren op jouw (artistieke) rol binnen het werk dat in opdracht gemaakt is. Bij commercieel werk is de inhoudelijke rol van jou als filmmaker namelijk moeilijker in te schatten voor de commissie. ‘Komt dat toffe reclame-idee van de aanvrager of van de opdrachtgever?’, ‘Was het idee om die muziekvideo helemaal in het paars te doen van deze aanvrager, of kwam dat van de popartiest?’, om maar een paar voorbeeldvragen te geven. Een referentiebrief van een opdrachtgever of producent kan daar uitsluitsel over geven.

Je hebt je aanvraag succesvol bij ons ingediend als je een bevestigingsemail van ons hebt ontvangen. Krijg je deze niet binnen 24 uur dan is je aanvraag dus niet bij ons binnengekomen. Als je hier problemen mee hebt, neem dan contact met ons op zodat wij kunnen kijken wat er mis is gegaan.

Dit geldt alleen voor bedrijven, niet voor individuen.